Tono Slono ja sen lähiöfaijautunut sivupersoona

SMC Lähiörotista tunnetun Tono Slonon uutta soolomateriaalia on odotettu seitsemän vuotta, ja nyt odotus palkitaan albumilla, jolla puheenvuoron saa myös räppärin toinen alias Tantr Slangrr.

SMC Lähiörotista tunnettu Tono Slono on julkaissut soololevyn viimeksi seitsemän vuotta sitten, ja yhtä kauan hän on tehnyt biisejä tänään julkaistavalle levylleen. Tono Slono vs Tantr Slangrr nojaa soundillisesti g-funkiin, sisällöllisesti se on yhden artistin kahden eri maailman ristisiitos. Albumilla kuullaan tutumpaa Tono Slono -materiaalia sekä familyman-moodiin hypänneen Tantr Slangrrn lähiöelämäfiilistelyä.

– Tein näitä biisejä niin kauan, että kerkesin vaihtaa jo nimeä välissä. Aloitin vähän niin kuin puhtaalta pöydältä ja uudella kulmalla, mutta levyn vanhemmat biisit on tehty Tono Slonona. Siitä siis levyn nimi, räppäri kertoo.

– SMC on ollut pääprojektini vuodesta 2010, minkä lisäksi mulla on muitakin projekteja, päivätyö ja kaksi lasta. Levyssä kesti näin kauan, koska sitä on tehty kaiken tämän muun ohella.

Tono Slono, Tarntr Slangrr, Tonto SlonkoThono Slowknow. Yhdellä artistilla on monta nimeä, jotka syntyvät ja katoavat projektikohtaisesti; esimerkiksi Tontr Slonkr syntyi yhtä biisiä varten Eevil Stöön vuonna 2012 tehdylle joululevylle.

– En mä niitä väkisin keksi tai raahaa mukanani. Jotain feattia varten saattaa syntyä uusi hahmo vähän erilaisen kulman myötä, ja jos teen jatkossa jotain samanlaisella soundilla, saatan käyttää sitä nimeä uudelleen.

Uusimmalla soololevyllä esiintyvä Tantr Slangrr on Tono Slonon seestyneempi versio – Kehä I:n ulkopuolisessa lähiössä asuva perheenisä, joka on tullut ajankohtaiseksi nykyisen elämänvaiheen myötä. Perhe-elämä ja päivätyöt pitävät räppärin kiireisenä, mutta musiikkia on silti pakko päästä tekemään.

– Räppääminen on vaan yksinkertaisesti tosi siistiä, niin mä vaan tunnen. Juttelin juuri Pijallin kanssa siitä, miksi hän palaa, ja tultiin siihen tulokseen, että musiikkia on vaan pakko tehdä.

promo3

Tono Slono on julkaissut kaiken soolomateriaalinsa omakustanteena, ja se on periaate, mistä hän aikoo pitää kiinni jatkossakin.

– SMC on mun ainoa musiikkiprojekti, jolla on ulkopuolinen julkaisija. Miksi mun pitäisi mennä jollekin levy-yhtiölle? Mitä ne pystyisi tarjoamaan, mitä en itse osaisi tehdä. Ei mun tarvitse tehdä levystäni kenenkään muun levyä.

Silti räppäri ei pidä automaattisesti levy-yhtiödiilejä negatiivisena asiana.

– Ei mun musiikki varmaan ole sen parempaa tai muiden musiikki sen huonompaa riippumatta julkaisijasta. Kaikki lähtee artistista itsestään. Jos oot multitalentti, pystyt tekemään kaiken taiteesi itse. Musiikki vaatii myös ulkopuolisia korvia, jotka voivat sanoa mikä toimii tai mikä ei. On hyvä antaa muiden mielipiteille mahdollisuus eikä vaan taistella omien ajatusten kanssa yksinään.

Onko Tono Slono sitten itse tällainen multitalentti?

– En oo ikinä alkanut tekemään itse biittejä, vaan oon aina ainoastaan kirjoittanut ja räpännyt. En ole siis siinä mielessä multitalentti.

Talenttiudesta kun puhutaan, on Tono Slonolla eittämättä Suomen kentällä täysin uniikki flow. Räppäri kertoo tyylinsä hioutuneen vuosien saatossa.

– Aloin kuunnella räppiä vuonna 1992 ja itse oon tehnyt sitä vuodesta 96. Oma juttu, se millä erottuu varmaan sekä hyvällä että huonolla, on muodostunut kaikkien näiden vuosien aikana. 2005-2006 tuli paljon Fintelligens-kopioita, jotka olivat kuunnelleet sen ajan suomiräppiä. Samalla tavalla itsekin varmaan kuulostin aluksi just niiltä eteläräppäreiltä ja g-funk-tyypeiltä, joita itse olin fanittanut.

Vastaus siihen, mikä sana kiteyttää Tono Slonon ja hänen musiikkinsa parhaiten, tulee räppäriltä nopeasti:

– DIY.