Suomalaisen hiphop-kentän kaupallisimpia nimiä mainostetaan Forumin kulmalla, mutta muistatko tätä? Old school -henkisen tuottajakaksikon albumia markkinoitiin isosti Tokiossa

Kollabo Brothers eli Kool Ski ja Staffro vuonna 2006.

FUM.FI suuntaa tällä kertaa Throwback Thursdayn kunniaksi aikamatkalle vuoteen 2006.

Warner Music on viime vuosina panostanut isoimpien kotimaisten artistiensa mainontaan valtaamalla Forumin kulman Helsingin ydinkeskustassa jättiläismäisillä mainoslakanoilla. Ilmiön aloitti syksyllä 2013 Cheek, joka on sen jälkeen toistanut saman tempun jopa tuplasti isommin vuosina 2015 ja 2017.

Warnerin hiphop-laidan edustajista JVG eli Jare ja VilleGalle nostettiin yhtä lailla ”Forumin kulman kundeiksi” Popkorni-albumin julkaisun yhteydessä viime elokuussa. Suunnilleen samoihin aikoihin duo oli näyttävästi esillä myös Hartwall Arenan seinällä. Kuitenkin nimenomaan Forumin kulmasta on muodostunut paikka, johon pääsystä moni artisti salaa haaveilee – vaikka sitten pilke silmäkulmassa Photoshopin avustuksella.

Vuonna 2006 kotimaisen hiphop-julkaisun mainostaminen samassa mittakaavassa olisi tuntunut totaalisen absurdilta ajatukselta. Tuohon aikaan Forumin kulmalla kotimaista räppiä saatettiin markkinoida korkeintaan katutasolla jonkun Carrolsin kulmalta karanneen freestyleräppärin toimesta. Samasta syystä suomalaisen Kollabo Brothersin old school -henkisen For My Peoples -albumin markkinointi jättimäisellä videomainoksella maailman suurimmassa kaupungissa tuntuikin vähintään epätodelliselta. Katso video alta.

– Tämä oli todella mahtava juttu, jopa lähes uskomaton kokemus. Kuinka moni voikaan sanoa että mainos on ollut paikassa missä luodaan muotia ja kulttuuria, puhumattakaan että Shibuyan asema on yksi Tokion vilkkaimmista ja sen edessä sijaitsee maailman vilkkaimmaksi sanottu tienristeys, kaksikon toinen osapuoli Kool Ski muistelee.

Mutta miten Kool Skin ja Staffron samplepohjaisen boom bapin perinteitä kunnioittavan levyn mainos päätyi Tokioon? Taustalla oli Kool Kat Recordsin albumista tekemä diili japanilaiselle Handcuts-lafkalle, jonka jakelijana toimi Universal Music.

– Japanin kuvio oli kahden eri asian yhteistulos, vinyylit tehtiin itse alusta loppuun ja laitettiin lentorahdilla Japaniin, missä jakelija hoiti loput. CD:n osalta teimme oman kustannussopimuksen Japaniin mihin tuli vielä muutama bonusbiisi, oma kansi ja tiedot japaniksi, Kool Ski kertoo.

For My Peoples -albumin kansi japanilaispainoksena.

Suomessa For My Peoples meni monelta räppipäältäkin enemmän tai vähemmän ohi. Ulkomailla pitkäsoitto sai kuitenkin ihan eri tavalla huomiota osakseen.

– Japanissa myynnit olivat paremmat kuin Suomessa tai yleensäkin Euroopassa, vaikka Kollabo Brothers -julkaisuja myytiin suhteellisen hyvin myös muun muassa Englannissa ja Saksassa. Syy moiseen Japani-innostukseen saattoi olla se, että levyllä oli useita räppäreitä jotka olivat olleet isossa suosiossa Japanissa, hiphop-pioneeri pohtii.

Handcuts oli jo aiemmin julkaissut maassa esimerkiksi Pete Rockin materiaalia, joten vanhan koulukunnan hiphopille löytyi kysyntää, ja sitähän albumilla todellakin oli. Levyllä olivat mukana muun muassa Afu-RaDiamond D, Grandmaster CazDonald DZionParis sekä nyt jo edesmennyt Tim Dog. Lisäksi Staffron aiemmat vinyylijulkaisut olivat saaneet suopean vastaanoton nousevan auringon maan hiphop-diggareiden keskuudessa, joten pohjatyö albumille oli ollut kunnossa.

Kool Ski pistäytyi promotoimassa albumia in-store -keikalla paikan päällä. Suomalaiselle hiphop-artistille keikka Japanissa on edelleen todella poikkeuksellinen, eikä niitä ole moni muu Kapasiteettiyksikköä ja Signmarkia lukuunottamatta tehnytkään.

Kollabo Brothers -promootiota levykaupassa Tokiossa.

Kolme vuotta kestäneestä levynteosta ja kaikesta sen ympärillä jäi Kollabo Brothersin molemmille osapuolille käteen pelkästään hyviä asioita. Kool Skin mielestä pitkäsoitto toimii hienona kunnianosoituksena menneisyydelle sekä tietynlaisena merkkipaaluna tulevaisuudelle.

– Kun miettii For My Peoples -albumin tekemistä, niin ei voi muuta sanoa kuin että se oli todella upeaa aikaa, vain hyviä muistoja, hyviä biittejä, hyviä riimejä. Kaikki tehtiin sydän edellä, kunnioittaen omia juuria ja idoleita.

Samoilla linjoilla jatkaa Staffrokin.

– Ne ajat olivat itselleni erittäin merkittäviä ja hauskoja aikoja. Iso kiitos Pasille yhteistyöstä ja isoista jutuista joita tehtiin! Se oli aika pitkä matka aloittaa raumalaisesta kellaristudiosta ja päätyä kansainväliselle tasolle tuottamaan musiikkia omille hiphop-esikuville. Ei voi valittaa, pitkän linjan tuottaja toteaa.

Lapin Herkkutukun vastikään kotikaupunkiinsa Rovaniemelle perustanut Kool Ski toimii edelleen hiphopin parissa Rap SM Freestyle Battle -tapahtuman järjestäjänä. Samoin Staffro on yhä aktiivinen esimerkiksi osana Recluse Crew -tuottajakollektiivia, jonka toinen albumi More Raw ilmestyi viime vuoden loppupuolella. Uuden Kollabo Brothers -materiaalinkaan mahdollisuutta ei ole suljettu pois.

– Olemme keskustelleet alustavasti että jotain saattaisimme tehdä vielä ja tekisimme esimerkiksi ”suomiversio”- ja ”englantiversio” -biisejä, jopa levyn, Kool Ski vihjaa.