Rähinä Recordsin perustamisesta on tänä vuonna kulunut 20 vuotta – miten merkkipaalu pitäisi huomioida? Tässä FUM.FI:n ehdotukset!

Jani Tolin

Toisinaan on hyvä katsoa myös taaksepäin.

Vuonna 1998 perustettu Rähinä Records on kuulunut suomalaisen hiphopin tärkeimpien toimijoiden joukkoon jo kahdenkymmenen vuoden ajan. Fintelligensin, Kapasiteettiyksikön, Avaimen ja Jussi Valuutan muodostama posse oli keskeinen syy sille, että pinnan alla kuplinut suomirap-ilmiö nousi osaksi valtavirtaa. Suomeksi oli totta kai rimmailtu aiemminkin, mutta vasta Voittamaton potki ovet kunnolla auki koko genrelle maassamme tekemällä siitä kaupallisesti hyväksyttyä.

Vuodesta 2003 virallisena levy-yhtiönä toimineesta Rähinä Recordsista muodostui nopeasti yksi kotimaisen musiikkiteollisuuden olennaisimmista itsenäisistä hittitehtaista. Vaikka Rähinä onkin alusta asti jakanut voimakkaasti mielipiteitä puolesta ja vastaan, on suunnannäyttäjän tekemisillä aina korkea huomioarvo. Lisäksi kannattaa muistaa, että tämän hetken isoin kotimainen artisti nousi nykyiseen asemaansa nimenomaan Rähinän kautta. Ei hullummin indie-lafkalta.

FUM.FI:n toimituksella ei toistaiseksi ole mitään käryä siitä, miten Rähinä aikoo kunnioittaa 20 vuoden mittaista matkaansa. Se ei kuitenkaan estä meitä heittämästä omia ideoitamme ilmoille, joten tässä muutama ehdotus meidän suunnaltamme. Mitään areenakeikkoja, dokkareita, kirjoja tai muita isompia projekteja tältä listalta ei löydy – pidämme meidän puolelta jalat maassa, vaikka kaikki onkin mahdollista. Tsek på ja sillä mennään!

Fintelligensin levyjä ei ole muutamaa poikkeusta lukuunottamatta julkaistu vinyylinä, kuten ei muutakaan Rähinä Recordsin tuotantoa.

1. Vinyylipainokset vanhoista klassikoista

Fintelligensin Renesanssi on kiistattomasti yksi tärkeimmistä suomenkielisistä rap-julkaisuista. Siitä huolimatta levyä ei ole ikinä julkaistu vinyylinä, vaikka klassikkoplatta on aikoinaan ollut myynnissä suomalaiselle hiphopille ainutlaatuisesti jopa MiniDisc-formaatissa. Tosin ei useimpia muitakaan Rähinä-julkaisuja ole ollut saatavilla vahana.

Vinyylin suosio on viime vuosina nostanut selkeästi päätään ja suomalainen hiphop on nyt isompaa kuin koskaan aikaisemmin. Kiinnostusta vanhojen klassikkojen vinyylipainoksille olisi siis todennäköisesti suhteellisen paljon. Esimerkiksi Renesanssi ja Kapasiteettiyksikön Päivästtoiseen myytäisiin vinyylimuodossa luultavasti hetkessä loppuun.

Heti julkaisunsa yhteydessä CD:n ohella myös vinyylimuotoon painetusta Avaimen Punaisesta tiilestä on jo saatu kysyttyjä uusintapainoksia. Sony Musicilla olisi mahdollisuus toistaa sama Elastisen Elaksis Kivi -älppärin kohdalla, sillä siitä julkaistu pieni painos on ollut loppuunmyyty jo vuosikausia.

Ongelmia uusien vinyylijulkaisujen kanssa saattaisi aiheuttaa se, että Rähinän alkupään tuotannon oikeudet ovat Sonylla ja Warnerilla. Mitään Mission: Impossible -tason stuntteja vinyylipainoksien ei pitäisi kuitenkaan vaatia, joten Make It Happen, Tasis ja kumppanit?

Andu Kapasiteettiyksikön Tää on mun stadi -videon kuvauksissa vuonna 2002.

2. Vanhat videot hyvälaatuisina virallisina latauksina YouTubeen

Rähinä-leiristä on tullut parinkymmenen vuoden aikana tolkuton määrä musiikkivideoita ja vanhimmat niistä jo kauan ennen YouTuben lanseerausta. Osaa videoista ei tästä syystä pääse katsomaan kuin satunnaisten käyttäjien huonolaatuisina latauksina. Esimerkeiksi voidaan nostaa vaikka Avaimen Yhdes iltaan ja Kapasiteettiyksikön A-ay!

Lisäksi joitakin videoita ei löydy YouTubesta ollenkaan. Muun muassa KY:n Tää on mun stadi ja Elastisen Syljen loistavat poissaolollaan, samoin kuin Alarm Entertainmentille levyttäneen Joniveljen Minä päivänä tahansa.

Osa kadonneista videoista on Rähinä Filmsin omaa tuotantoa, joten materiaalien lataamisen pitäisi onnistua iisisti. Samalla arkistoista voisi heittää linjoille Löysä muna kova meininki -DVD:n matskut, mikäli mogausmehua enemmänkin kiskoneiden rähinäläisten sekoilujen katsominen ei liikaa nolota.

Vanhimmat YouTubesta puuttuvat Rähinä-videot omistaa Warner, mutta luulisi ettei niidenkään lataaminen suosittuun palveluun tuota suurempia ongelmia. Onhan Sonykin järjestänyt Fintelligensin vuosien 1999-2003 välillä kuvatuille videoille oman Vevo-kanavan.

Rähinä Recordsin alalevymerkki Alarm Entertainment lanseerattiin suomalais-amerikkalaisen Brandonin This Town: The Mixtapella kesällä 2004.

3. Mixtapet ladattavaksi tai striimattaviksi

Rähinän artisteilta on tullut vuosien saatossa useita kädestä käteen -myyntiin suunnattuja promojulkaisuja, joista tunnetuimpia ovat vuonna 2003 julkaistut Pommi-streettapet. Omia mixtape-henkisiä levyjä tekivät myös esimerkiksi Uniikki sekä Rähinän alalevymerkin Alarm Entertainmentin englanniksi sylkeneet artistit Brandon ja Boy Mike.

Etenkin Pommeilta löytyy todellisia klassikoita muun muassa Asan ja Jussi Valuutan muodostaman Tummapaahto Sound Systemin hengentuotteiden muodossa. Lisäksi levyillä on mukana kiinnostavia kuriositeetteja vähemmän tunnetuilta tekijöiltä kuten Jurassikki ja EMP, jotka eivät koskaan julkaisseet omaa levyä.

Ei kannata myöskään unohtaa E.T.T.E.-mixtapea, jolla Elastinen ja Timo Pieni Huijaus tekivät euroja vuonna 2006. Kaksikon yhteislevyllä julkaistu Mul on rytmii on ihan liian pienelle huomiolle jäänyt bboy-henkinen klassikkoraita.

Näitä mixtapeja ei saa enää mistään, eikä niitä voi niiden epävirallisen luonteen ja osittain lainattujen biittien takia lisätä Spotifyyn. Levyt voisi silti tarjota ladattavaksi Rähinän omalle nettisaitille tai ladata SoundCloudin kaltaisiin palveluihin striimattavaksi.

Where the magic happens.

4. Pitkään työn alla olleet projektit ulos

Rähinän suunnalla on tiedossa muutamia projekteja, jotka ovat olleet työn alla jo vuosia. Luovuutta ei voi pakottaa, mutta loputtomiin fanien odotuksia ei kannata turhaan ylläpitää, jos projektit eivät etene mihinkään.

Iso H:n toista sooloalbumia on nyt odotettu osapuilleen yhtä kauan kuin Hoon ajoittain ikuisuusprojektilta tuntunutta esikoislevyäkin. Samoin Brädin neljäs albumi Nelostie on antanut odottaa itseään, vaikka lahtelaisen aiemmat platat ilmestyivät muutaman vuoden sykleissä. Lisäksi Timo Pieni Huijaus on purkittanut odotettua uutta materiaalia, jota ei ole kuitenkaan saatu vielä julkaistua. Tällaiset projektit olisi hienoa saada ulos kuluvan vuoden aikana muiden uusien julkaisujen ohella.

Nyt kun oli jo Pommeista puhe, niin muutamissa vanhoissa haastatteluissa väläytelty ajatus neljännestä Pommi-kokoelmasta ei kuulosta ollenkaan hullummalta. Paluu juurille? Raaka ja hiomaton paketti suoraselkäistä sylkemistä ilman minkäänlaisia paineita luoda radiohittejä? Lainabiittejä, outoja inside-juttuja ja remixejä? Meitä ainakin kiinnostaisi.

Trilogian julkaisulimboon joutunut kakkosalbumi Hakattu kivestä saatiin lopulta vuosia valmistumisensa jälkeen suoratoistopalveluihin. Samanlainen ratkaisu sopisi edelleen julkaisemattomalle Maa jaloissa -albumille, jonka Joniveli viimeisteli jo vuonna 2010. Okei okei, levy ei ole räppiä, mutta kai skaalaansa muutenkin viime vuosina laajentanut lafka voisi lopultakin julkaista Jonnin kolmannen albumin?

Top Rocks muistetaan muun muassa Jani Tolinin suunnittelemista flyereista, joiden graafinen ilme kunnioitti vanhan koulukunnan tekijöitä.

5. Top Rocks -klubin paluu

Kaikki eivät aina muista, että Rähinällä on vahvat kytkökset bboy-piireihin. Uniikki ja Elastinen olivat aikoinaan osa Savage Feetiä, ja Ticobui on edelleen tuttu näky Break SM -tapahtumissa. Lisäksi Rähinä on ansiokkaasti tukenut suomalaista bboy-kulttuuria ottamalla breikkareita silloin tällöin videoilleen.

Rähinän tärkeimpänä antina kotimaiselle breikkiskenelle pidetään kuitenkin vuosina 2005-2007 järjestettyä Top Rocks -klubia. Alun perin Eatzissa järjestettyjä bileitä pidettiin aikansa parhaimpina bboy-jameina, josta osoituksena toimi useat loppuunmyyneet illat.

Myöhemmin muun muassa Redrumissa ja Kuudennella linjalla järjestetty Top Rocks toimi tärkeänä suomalaisen bboy-skenen kokoontumispaikkana, johon hakeuduttiin muilta paikkakunnilta asti. Paikan päällä kohtasivat kaikki Suomen kovimmat breikkarit musiikkiselektioiden pysytellessä viime vuosituhannen puolella julkaistujen klassikkojen linjalla.

Rähinä järjestää edelleen erilaisia tapahtumia, mutta nyt aika saattaisi olla oikea tuoda myös Top Rocks takaisin. Ai miksi? No, suomalainen breikkiosaaminen on saanut viime vuosina entistä laajempaa huomiota niin kotimaassa kuin ulkomailla etenkin Flow Mo Crew:n jäsenten ansiosta. Lisäksi bboying rantautui Pohjolaan jo ’83, joten arvostettujen jamien kautta olisi mahdollista kunnioittaa parikymppisen Rähinän ohella 35 vuoden edestä suomalaista breikkihistoriaa.