Raa’an hiphopin paluu: tuottajakollektiivi Recluse Crew tuo kentälle tuoretta boom bap-soundia uuden pitkäsoiton muodossa

Recluse Crew:n Flam, Staffro ja Jake The Break lämmittelivät rap-ikoni Snoop Doggia tämän Helsingin-keikalla elokuussa 2009.

Raumalaislähtöisen tuottajaryhmän toisella albumilla kuullaan useita amerikkalaisia underground-artisteja.

Tuntuuko useimmat nykyajan hiphop-julkaisuista enemmän tai vähemmän hittihakuisilta ja kertakäyttöisiltä? Siinä tapauksessa kannattaa ehkä suunnata huomio raumalaislähtöisen Recluse Crew -tuottajakollektiivin tekemisiin. Staffron, Benny Benin, Flamin ja Jake The Breakin muodostama ryhmä tunnetaan samplepohjaisista biiteistä, joita tuottajat takovat kasaan pääasiassa MPC-rumpukoneita hyödyntäen.

– Me ollaan kaikki pitkälti 90-luvun jenkkihiphopin kasvatteja, joten juuremme ja lähestymistapamme musiikkiin ovat sieltä peräisin. Ollaan aina ajateltu musasta kollektiivisesti niin, että pyritään tekemään sellaista musaa minkä takana voidaan seistä ja mihin meillä on intohimo. Ei siis rahankiilto tai maine edellä, vaan musiikin ehdoilla, Flam toteaa.

Vuonna 2005 Kool Kat Records julkaisi kokoonpanon ensimmäisen pitkäsoiton The Art of Raw Sound, joka oli kollaboraatiolevy amerikkalaisen Synoptic Pressuren kanssa. Kollektiivi tiesi jo tuolloin, että sen edustama soundimaailma uppoaa räppidiggareihin paremmin muualla maailmalla kuin Suomessa. Sen seurauksena Kool Kat markkinoi levyä lähinnä ulkomailla, ja Japanissa se pääsikin ison levyjakelijan Diskunionin hiphop-chartin piikkipaikalle pariksi viikoksi. Puhtaasti levymyyntiin perustuneella listalla jäi taakse esimerkiksi isossa nosteessa ollut 50 Cent.

– Kyllähän se tuntui hyvältä nuorista raumalaiskundeista, jotka eivät olleet julkaisseet sitä ennen juuri mitään, Flam muistelee.

Nyt Recluse Crew palaa kentälle uudella albumillaan, joka julkaistaan vinyyli- ja digiformaatissa mahdollisesti jo loppuvuodesta saksalaisen Vinyl-Digitalin kautta. Flamin mukaan julkaisemisesta keskusteltiin pitkään myös heidän aiemman levy-yhtiönsä kanssa.

– Fakta oli kuitenkin se, että Kool Katin perustaja Pasi ”Kool Ski” Palonen asuu nykyään Rovaniemellä ja on aika vähän hiphop-jutuissa mukana. Vinyl-Digitalin rosterissa on mun tuttu suomalaistuottaja Tomppabeats, joka hehkutti kuinka hyvin Vinyl-Digital on hoitanut hänen asiansa. Tomppa auttoi meitä saamaan tämän levydiilin, joten iso kiitos kuuluu hänelle.

Tuore pitkäsoitto jatkaa edeltäjänsä viitoittamalla tiellä ainakin nimensä perusteella, sillä julkaisu kulkee nimellä More Raw. Myös ryhmän jäsenet näkevät levyn olevan soundinsa puolesta jatkumoa sen edeltäjälle, vaikka albumin nimen voi tulkita toisinkin.

– Vuoden 2005 levyllä oli paljon jazz-sampleja. Tällä julkaisulla on selkeästi vähemmän niitä, joten periaatteessa voi sanoa että soundimaailma on hieman raaempi uudella levyllä, Flam analysoi.

Recluse Crew tunnetaan aktiivisesta yhteistyöstään amerikkalaisten underground-nimien kanssa, eikä kollektiivi tehnyt poikkeusta hyväksi havaitusta kaavasta uudenkaan levyn kohdalla. Tällä kertaa raidoille ovat päätyneet Kurious, Basement Khemists, Bravado, Deploi ja The AbSoulJah sekä Cypress Hill -yhteyksistä tuttu Mellow Man Ace. Lisäksi platalla kuullaan rapakon takaisista mc-kyvyistä edelliselläkin albumilla mukana ollutta Dispute Onea.

– Suomalaisia featteja ei ole, mutta yhden biisin on tuottanut yhdessä mun kanssa Loost Koosistakin tuttu Arsi, Flam paljastaa.

Kotimaisten tekijöiden kanssa Recluse Crew:n tuottajat työskentelevät enemmän muissa projekteissa, joita kollektiivin jäsenillä on useita. Osa ryhmästä on mukana HKI Crates -tuottajaporukassa, joka julkaisi kesällä pitkästä aikaa uutta materiaalia. HKI Cratesin kädenjälkeä tullaan kuulemaan ryhmän omien julkaisujen lisäksi Das EFX-duon Skoobin tulevalla soololevyllä. Lisäksi tiedossa saattaa olla muun muassa Kool Skin ja Staffron yhteisen tehonyrkin paluu.

Kollabo Brothers on ainakin suunnitellut julkaisevansa uutta musaa lähitulevaisuudessa. Toivotaan että sekin konkretisoituu. Lisäksi on kaikenlaista muuta musaprojektia, kuten esimerkiksi musikaalimusiikin tekoa Turun kaupunginteatteriin. BennyBeniltä tuli vähän aikaa sitten soololevy englantilaiselta Jon Kennedy Foundation -levymerkiltä. Staffro on ollut studiossa Prättälän Tuomon kanssa ja mitä olen kuullut, niin timanttista materiaalia on luvassa sieltä päin. Eli kovasti vanhat papat vieläkin yrittävät musaa tehdä normaalin oravanpyörän ohessa, Flam kiteyttää.