Palataan ajassa 15 vuotta taaksepäin: kesällä 2002 julkaistiin taakiakin taakimpi Skene-lehti

Torstai. Se tarkoittaa sitä, että on jälleen aika palata hetkeksi ajassa taaksepäin FUM.FI:n tämänkertaisen Throwback Thursday -pläjäyksen muodossa.

Mistä tietää, että on tuhansia kilometrejä takana ja ehkä jopa jonkinlainen OG-status suomalaisessa räppigeimissä? No ainakin siitä, että on ollut Skene-lehdessä.

Ai missä?

Pitkän linjan räppidiggarit muistaa edelleen Suomen ensimmäisen hiphop-lehden Possen, joka sai alkunsa kahden itähelsinkiläisen opiskelijan opinnäytetyöstä syksyllä 2001. Lehdellä oli kuitenkin hetken aikaa myös suora kotimainen kilpailija, jonka moni on saattanut jo unohtaa.

Kesäkuussa 2002 valikoitujen erikoisliikkeiden hyllyille iskeytyi uusi ja taakiakin taakimpi ”pelimiesten aikakausilehti” nimeltä Skene. Lehden takaa löytyi isoja tekijöitä kuten MoonTV:n Word!-ohjelmasta tuttu Tarbash Luoti, DJ K2, Nueran toinen osapuoli Skem sekä Davo Isotaaki. Sisällöltään lehti oli pitkälti sitä perussettiä mitä hiphop-lehdiltä yleensä odotetaan: haastatteluja, levy-arvosteluja, graffitia ja sitä rataa. Haastatteluissa nähtiin niin uusia tulokkaita (Supersankari & Idän Ihme), jo vakiintuneita underground-kykyjä (Juhani, Vapaapudotus) kuin hittilistoille nousseita nimiäkin (Ezkimo).

Hittilistoista puheenollen: Skene teki yhteistyötä YleX:n edeltäjän Radiomafian kanssa julkaisemalla ensimmäistä suomalaista Rap / Hiphop Top 10 -listaa. Se koottiin yli 130 listaliikkeen sekä hiphop-kulttuuriin erikoistuneiden liikkeiden (kuten Syndicaten) yhteenlasketun myynnin perusteella. Listan rajanveto oli melko liberaali, sillä mukaan huolittiin esimerkiksi Bomfunk MC’sin ja Giant Robotin julkaisut.

Skenen toinen numero jäi samalla lehden viimeiseksi. Siinä jatkettiin muuten samalla linjalla, mutta suomalaisten tekijöiden ohella mukana oli myös rapakon takaisia artisteja. Lehden pääjuttu käsitteli amerikkalaista indielabelia Game Recordingsia, joka oli saanut isosti näkyvyyttä Grand Theft Auto III -pelissä. Lehdestä löytyikin muun muassa Royce Da 5’9”:n ja 8-Off Agallahin haastikset. Lisäksi Tumppi pääsi Game-spessun tiimoilta hengailemaan New Yorkissa labelin 12” vinyylijulkaisujen kansista tuttujen ”Game Girlien” kanssa.

Menikö lehdentekoon tarkoitettu budjetti kokonaan NYC-matkaan? Go figure. Ainakin yksi todennäköinen osasyy Skenen lyhyeen elinkaareen oli silloisen suomalaisen hiphop-kentän pieni koko. Samasta syystä esimerkiksi ruotsalainen hiphop-lehti Kingsize ei tullut Suomen markkinoille, vaikka sen kustantaja ehtikin jo tehdä suunnitelmia asian suhteen. Yhtä lailla myös Yhdysvalloista tuli samankaltaisia tunnusteluja, jotka jäivät samasta syystä alkutekijöihinsä.

Skenen tekijäkaartista Tarbash Luoti ja DJ K2 ottavat Radio Helsingin taajuuden haltuunsa kesätorstaisin klo 21-23. Ohjelma kulkee nimellä Superbad ja hiphop on edelleen talossa.