Pala suomalaisen hiphopin vaihtoehtohistoriaa – nämä Saken biitit olivat aluksi menossa muualle

Sean Price ei lopulta sylkenyt Sakke Aallon biitille, mutta sen sijaan Fintelligens ehti tehdä yhteistyötä vuonna 2015 kuolleen Ruckin kanssa.

Toisinaan biitit kulkevat monimutkaisia polkuja ennen niiden julkaisua.

Helsinkiläinen Sakke Aalto on saanut ulos ensimmäisen tuottajalevynsä, joka aloittaa kokonaisen Planet SAHH -tuottajalevyjen sarjan. Platalla kuullaan useita kotimaisia artisteja, joista valtaosan kanssa Aalto on työskennellyt aikaisemminkin.

Tuottajalta löytyykin todennäköisesti yksi maan laajimmista portfolioista kun puhutaan kotimaisten räppäreiden kanssa työskentelemisestä. Ei pidä myöskään unohtaa rapakon takaisia nimiä kuten Snoop Dogg ja Ras Kass, joista kumpaakin on kuultu Aallon tuotannolla.

Silloin tällöin biitit saattavat kulkea useammankin käden kautta ennen kuin ne päätyvät millekään julkaisulle. Käytännössä lähes jokaiselta nimekkäältä tuottajalta löytyy tällaisia kokemuksia.

Aallon kohdalla yksi tällainen tapaus tuntuu harmillisen turhauttavalta ja raadolliselta kun ottaa huomioon, ettei mahdollisuus tule enää toistumaan.

– Broidi (Lauri Aalto eli DJ Mike Lawry, toim. huom) heitti Masta Acelle mun biitti-CD:n Turnin’ Festeillä ja se soitti mulle sitten että valkkaa sieltä yhden biitin. Ennen tätä olin lähettänyt just saman biitin Sean Pricelle, joka halusi sen myös. Kelasin että ei saatana. Lopuksi annoin sen Masta Acelle ja se ei ikinä julkaissut sitä, Aalto nauraa.

Luonnollisesti Aalto on diilannut eniten biittejä Suomeen, ja joillakin niistä on ollut aluksi enemmänkin ottajia. Esimerkiksi kesän 2012 ehdottomasti isompiin hitteihin kuuluneet Cheekin Sokka irti sekä JVG:n Kran Turismo olivat kummatkin Aallon tuottamia. Toinen pohjista oli kuitenkin alun perin menossa muualle.

– Kran Turismo -biitti meni eka Junolle. Mutta koska siihen aikaan tunsin että JVG oli tulossa kovaa ja VilleGalle kysyi ”kesäbiittiä”, niin pistin sen niille. Junolla ei ollut ongelmaa asian kanssa, Aalto kertaa.

Osa biiteistä saattaa lojua pitkäänkin käyttämättöminä kovalevyillä. Esimerkiksi voidaan nostaa Karri Koiran esikoislevyllä kuultu Pyöräilykypärä, jonka Aalto lähetti ensin Travis Biclelle vuoden 2005 paikkeilla. Sittemmin Petri Nygård -materiaalin tekemiseen keskittynyt pitkän linjan tekijä ei kuitenkaan loppujen lopuksi tehnyt pohjaan mitään.

Toinen vielä pidempään oikeaa hetkeä odottanut tuotos oli Himmeet Kuviot -kokoonpanon vuonna 2016 julkaistun Hyppää kyytiin -kappaleen pohja. Ennen Mäkkiä ja Kubea sen käyttöä harkitsi tuohon aikaan Avaruusseikkailu 2004 -työnimellä kulkenutta kakkosalbumiaan suunnitellut artisti.

– Juttelin silloin Ezkimon kanssa että hän tekisi sen. Ei ikinä tehnyt kuitenkaan.

Aallon tuotantoa kuultiin silti Lapin inuiitin toisella albumilla, sillä sen nimikkoraita Vaa ämsee oli hänen kädenjälkeään. Erään toisen tunnetun kotimaisen artistin kakkoslevyn nimikkoraita olisi sen sijaan voinut päätyä Aallon omaan käyttöön.

-Kuuntelin ystäväni TK:n kanssa sen biittejä joskus vuonna 2004 ja sillä oli sen niminen biitti kuin Sekomunakoikka. Mä kelasin että vittu miten kova ja halusin räpätä itse siihen. Varasin sen ja kaikkea. Myöhemmin TK pisti sen Elastiselle ja siitä tuli Anna soida.