Ona Kamu: ”Jos en olisi nainen, minut ja kykyni olisi noteerattu ajat sitten”

Ona Kamu julkaisi tänään uuden kappaleen, joka on kuin pinkki päiväuni sekä Björkin ja Princen avioton lapsi. Työparikseen hän on löytänyt rap-tuottajana tunnetun Kalifornia-Keken.

Muusikko ja näyttelijä Ona Kamulla oli selkeä visio siitä, miltä hän haluaa uusien biisiensä kuulostavan. Monilahjakas nainen on etsinyt omaa ääntään pitkään ja tekee nykyään itse lähestulkoon kaiken musiikkiinsa liittyvän; säveltää, sanoittaa, soittaa, laulaa, tuottaa, äänittää ja ohjelmoi. Rumpubiittien tarpeessa hän kuitenkin päätti kääntyä rap-tuottajana tunnetun Kalifornia-Keken puoleen.

Kamu sai mitä tilasi, ja vielä paljon enemmänkin – tuottajaparin ja äänimaisemia, joita ei olisi itse osannut kuvitellakaan kappaleidensa kaipaavan. Esimerkiksi marraskuussa julkaistu Heimo minussa oli alunperin minimalistinen, mutta Kalifornia-Keke loi sinne vyöryttämällään lisämateriaalilla yksilön ympäriltä puuttuneen heimon ja teki kappaleesta kokonaisen.

Kalifornia-Keke: Kun Ona lähetti biisejään mulle, ajattelin heti, että ne ovat tosi vahvoja. Kappaleissa oli jotain sellaista raakaa, ne olivat hyvällä tapaa vähän kuin luurankoja. Vaikka biiseissä oli paljon kamaa, niihin oli vielä varaa kuvitellakin paljon. Ne olivat myös kaikki tosi hyviä, ettei mun niihin itse biiseihin tarvinnut juuri puuttua. Onan kappaleessa kuuluu pohjoisuus, mihin mun on ollut helppo kiinnittyä. Olisi mielenkiintoista kuulla, miltä ne kuulostavat etelämmästä tulevan korvaan.

Kamulla ja Kalifornia-Kekellä on 20 vuoden ikäero ja täysin erilaiset taustat, mutta siitä huolimatta – tai juuri siksi – yhteistyö on sujunut mutkattomasti. Kunnioitus on selkeästi molemminpuolista.

Keke: Tietyllä tapaa tämän projektin tekeminen on ollut vapaampaa kuin yleensä. Räpissä on aina tietyt trendit tiettyinä vuosina, ja siinä musiikkityylissä on myös ihan okei kopioida olemassa olevaa artistia, tyyliä tai jopa biisiä. Taidemusiikki kuulostaa siltä, miltä itse haluaa sen kuulostavan.

Ona: Se, että tekee sitä minkä kokee itse oikeaksi, on jo niin palkitsevaa, ettei sillä ole pakko yrittää rikastua. Jos yrittää tehdä vain jotain, mikä varmasti myy, kadottaa jotain todella olennaista. Se on musta tämän hetken mainstream-musiikin kuoppa.

musiikkivideokuvakaappus5

Ona Kamu on tunnetusta muusikkoperheestä ja kasvanut klassisen musiikin parissa. Hän kertoo edelleen törmäävänsä taustastaan sekä sukupuolestaan johtuviin ennakkoasenteisiin, vaikka varmuus omaan tekemiseen onkin pitkän uran ja iän myötä kasvanut. Ajaudumme keskusteluun musiikkimaailman sukupuolittuneisuudesta ja sen olemassa oloon myös Kalifornia-Kekelle tutummalla räppikentällä:

Keke: Genreen on sisäänrakennettuna tietynlainen maskuliininen taisteluasetelma, mikä on monilla ihmisillä luovuuden tiellä. Tuntuu, että räppi on joku miehisyyden viimeinen linnake, missä voi olla vanha ennakkoluuloinen itsensä, koska se nyt vaan kuuluu räppiin. Voi tavallaan alisuoriutua ihmisenä, koska se on räppiä.

Ona: Eikä se liity pelkästään räppimaailmaan, se on voimakkaasti kaiken rakenteissa ja sitä myös ylläpidetään esimerkiksi medioissa. Iltapäivälehtien lööpeissä asetelma on aina sellainen, että miltä nainen näyttää ja mitä mies tekee. Nyt mä varmaan provosoin aika paljon, mutta väitän, että jos olisin mies, olisin kaikilla jo tekemilläni proggiksilla jossain ihan muualla kuin tässä. Kun on usealla osa-alueella kyvykäs nainen, se on monille liikaa.

Keke: Naisten jälkeen seuraavaksi suurin uhka ovat nuoret miehet, koska nekin tulee ja vie sediltä kovalta työllä ansaitun paikan. Herrat ylhäällä ovat vaan peloissaan, että joku tekee niiden duunin niitä paremmin.

 

Kamu kertoo törmänneensä sukupuolikysymyksiin myös uuden albuminsa kohdalla, kun ihmiset toistuvasti olettavat Kalifornia-Keken tuottaneen sen yksin, vaikka työ on tehty yhdessä.

Ona: Keke on paras ja ansaitsee kyllä tulla nostetuksi myös tässä tapauksessa! Tarkoitan sitä, että kun levyn yhteydessä mainitaan tuottajana tunnettu mies, itsestäänselvä oletusarvo on, että hän on tehnyt sen yksin.  Tämä on kuitenkin mun levyni ja ne on mun biisejäni, jotka olemme sovittaneet ja tuottaneet valmiiksi yhdessä.

Ona: Kaikessa on edelleen nähtävissä se ”pysy lestissäsi”-ajatus. Se liittyy myös siihen, ettei voi yhtä aikaa olla uskottava sekä näyttelijänä että muusikkona, minkä olen saanut kokea tosi vahvasti.

Keke: Samalla monet rajoittavat itseään henkisesti ajattelemalla tuollaista ihan liikaa. Musiikki on kuitenkin ollut parhaimmillaan silloin, kun siihen on tullut uusia ja vapautuneempia elementtejä äänitystekniikan kehittyessä ja myöhemmin, kun kaikki elektroninen tuli mukaan musiikkiin. Erilaisten asioiden yhdistelyhän on tuottanut esimerkiksi hiphop-musiikin.

Keke: Varmaan seuraavaksi tulee jotain post-milleniaaleja, jotka tekee virtuaalitodellisuuteen musaa, mikä ei edes ole musaa vaan todellinen maailma. Sitten supertuottajat ja biisinkirjoittajat älähtää, mutta ei kukaan kuuntele niitä enää.

Ona: On se kategorisointi silti edelleen tiukassa. Kyllä mekin puhuttiin paljon siitä, minä musiikkina tämä tuleva albumi lanseerataan tai sijoitetaan levyhyllyyn. Jostain syystä se on kuitenkin tärkeää. Ehkä se johtuu pelosta, ettei osaisi kokea musiikkia ilman annettuja ohjeita.

Ona Kamu organisoi ensi vuonna ilmestyvän Se kaikki jää -albuminsa tuotantokuluihin mesenaattikampanjan, joka päättyi vastikään. Kiitokseksi onnistuneesta kampanjasta hän julkaisi eilen Olen kaunis niin -nimisen kappaleen, jota Kalifornia-Keke luonnehtii r’n’b:ksi, Kamu itse vaaleanpunaiseksi päiväuneksi. Olen kaunis niin ei tule Se kaikki jää -albumille, mutta sen julkaisu tuntui silti tärkeältä.

Ona: Ystäväni sanoi biisin kuullessaan, että se on kuin Björkin ja Princen avioton lapsi, mikä oli musta ihan mahtava kuvaus! Kappale on kunnianosoitus soul-juurilleni. Samalla se on kiitos kaikille rahallisesti albumiani tukeneille!

 

Kamu perusti hiljattain oman levy-yhtiönsä Pakara Recordsin. Ensi helmikuussa julkaistava Se kaikki jää tulee olevaan yhtiön ensimmäinen julkaisu.