Lapsiräppärin taakka: Pikku G onnistuu edelleen herättämään kiinnostusta, mutta mitä muille samaa leimaa kantaneille on tapahtunut?

Turvallinen ja vanhempien hyväksymä Pikku G breikkasi aikoinaan suomalaisessa musiikkimaailmassa isommin kuin kukaan muu rap-kentän tekijöistä.

Lapsellinen, tylsä, vaaraton ja särmätön levy-yhtiön tuote. Tällaisia mielikuvia useimmille tulee mieleen käsitteestä lapsiräppäri. Ex-lapsiräppäri Pikku G päätti katsoa minne asti aikuisena julkaistu materiaali kantaa, mutta mitä kuuluu hänen kollegoilleen?

Loppuunmyytyjä klubikeikkoja, esiintymisiä Suomen isoimmilla festareilla ja levytyssopimus Warner Musicin kanssa. Ei hullummin artistilta, jonka edellinen pitkäsoitto julkaistiin vuonna 2004 ja josta ei oltu kuultu aikoihin mitään. Toisaalta Pikku G ei ole ihan kuka tahansa comebackin tehnyt artisti.

15 vuotta sitten Rockin’ Da Northin ja YleX:n edeltäjän Radiomafian järjestämän Sun vuoro -kilpailun kautta studioon päässeestä teinistä muodostui nopeasti ilmiö. Pikku G teki ensimmäisenä Suomessa sen, missä esimerkiksi Kris Kross ja Lil’ Bow Wow olivat onnistuneet jo aiemmin rapakon takana: myi alaikäisenä rap-artistina multiplatinaa ja käytännössä kokonaan ilman radiosoittoa.

Nyt aikuistunut Pikku G on tehnyt paluun ja äänittää uutta musiikkia. Mutta kiinnostaako se ketään vai nojaako artistin nykysuosio täysin nostalgiaan? Aika näyttää, mutta ensimmäisenä tulikokeena voidaan pitää tuoretta Solmussa-singleä. Se saattaa tehdä Pikku G:stä tässä ajassa vakavasti otettavan artistin tai osoittaa, että lapsiräppärin leima ei lähde pois kulumallakaan. Ennen kaikkea jatko riippuu siitä, onko kappale oikeasti hyvä vai ei.

Terroristereon Ezkimolta ja Skandaalilta sanoituspuolella aikoinaan apua saanut Pikku G ei kuitenkaan ollut aikansa ainoa lapsiräppäri, jolla oli sopimus isolle labelille. Lapsiräppärin ongelmallinen leima iskettiin tuolloin kahteen muuhunkin tulokkaaseen, joista kumpikaan ei päässyt lähellekään Pikku G:n esikoislevyn yli 120 000 kappaleen myyntilukuja.

Keitä alle 16-vuotiaana sainattuja tekijöitä suomalaisen hiphopin kentällä on sitten nähty ja missä he ovat nyt? FUM.FI päätti kartoittaa tilannetta.

Raimssi aloitti rap-tekstien kirjoittamisen 11-vuotiaana Cypress Hillin Temples Of Boom -albumin inspiroimana.

Lähdetään liikkeelle vuoden 2002 paikkeilta. Samoihin aikoihin Geen ohella nousi esiin tamperelainen Raimssi, joka oli jo muutaman vuoden ajan tehnyt kotioloissa omakustannejulkaisuja. Isompaa huomiota tarinankerronnastaan tunnettu artisti sai ensimmäisen kerran voittaessaan Radiomafian demoskaban. Peruskouluikäinen MC ehti keskustella jopa Davo Isotaakin kanssa levyn tekemisestä, ennen kuin Open Recordsin Skem otti hänet suojatikseen.

Takavuosien hiphop-mogulin mukaan yhteistyön aloittaminen perustui puhtaasti Raimssin skillsseihin eikä artistin nuoreen ikään ja sen mahdollistamaan markkinointikulmaan. Myös Rockin’ Da Northin perustaja YOR123 oli tarjonnut nuorelle osaajalle levydiiliä, mutta tuloksetta. Raimssin Kotiinpäin-debyyttialbumilla olikin mukana laini, joka oli helppo tulkita kuitiksi saksalaisen ja tämän haamukirjoittajia käyttäneen ykkösartistin suuntaan: ”mut en kaipaa taustalle wannabe P. Diddyy / sitä paitsi kirjotan itse riimini”. Big Vilin, Skemin ja Tiedemiehen tuottamasta levystä ei kuitenkaan tullut lähimainkaan Räjähdysvaaran kaltaista hittiä, vaikka se poikikin useita haastatteluja ja keikkoja.

Raimssin toista pitkäsoittoa saatiin odottaa useampi vuosi artistin kouluun panostamisen, äänenmurroksen ja kasvaneen itsekritiikin takia. Toukokuussa 2006 julkaistu Neron taakka esitteli huomattavasti kypsemmän Raimssin, mutta jäi silti pienen piirin julkaisuksi. Samalla se päätti lukion aloittaneen teinin diilin Open Recordsin (tuolloin Turnin’ Records) ja EMI:n kanssa. Kolmannen pitkäsoittonsa Raimssi teki jälleen omakustanteena ennen varusmiespalvelustaan.

Myöhemmin yliopistoon päätynyt Raimssi äänitti Rajpe-nimellä neljännen albumin Muija lähti ja talo palo, mutta sitä ei ole julkaistu. Muutama levyn kappaleista löytyy kuitenkin YouTubesta. Nykyään lähes 30-vuotias Rajpe toimii psykologina Tampereella.

Vuonna 1988 syntynyt MC Pöly teki yhden kappaleen yhteistyössä Pikku G:n kanssa.

Pikku G -buumin keskellä syksyllä 2003 myös Universal Music päätti sainata oman alaikäisen rap-artistinsa. Levy-yhtiön pelinavauksena toimi joensuulainen MC Pöly, joka löytyi Mikseri.netin kautta. Naispuolisia alan tekijöitä alleen koonneessa Femcees Finland -yhteisössäkin mukana olleen artistin ainoaksi albumiksi jäi vuonna 2005 julkaistu Puhtaalta pöydältä.

Livebändin kanssa keikkailleen MC Pölyn kappaleet eivät olleet sieltä ihan perinteisimmästä päästä, sillä ne yhdistelivät hiphopia, funkia ja metallivaikutteista rockia. Samalla niissä käsiteltiin esimerkiksi anoreksiaa ja lapsityövoimaa (ihan niin nuori hän ei ollut, että aiheesta puhuminen olisi kuulostanut ironiselta). Universalia ei ainakaan näin jälkeenpäin katsottuna voi syyttää varman päälle pelaamisesta MC Pölyn kiinnityksen kohdalla.

Nykyään MC Pöly on useimmilta täysin unohtunut kuriositeetti suomalaisen hiphopin historiassa. Kun rap-piireissä puheeksi nousee Pöly, niin huomattavasti todennäköisemmin kyse on jazzia ja hiphopia yhdistelevästä Pöly EP:stä. Kokeellisen klassikkojulkaisun taustalla olivat Ceebrolistics sekä rumpali Samuli Kosminen, basisti Jukkis Kiviniemi ja kosketinsoittaja Kim Rantala.

Sittemmin Helsinkiin muuttanut MC Pöly on kuitenkin jatkanut luovalla alalla. Hän on toiminut muun muassa graafisena suunnittelijana, tuotantosuunnittelijana, valokuvaajana ja näyttelijänä. Yhtä lailla musiikin tekeminen on jatkunut erilaisissa kokoonpanoissa, vaikka tyyli onkin vaihtunut popiksi vuosien aikana.

”Suomen nuorinta hiphoppii”: marraskuussa 1998 syntyneen Puhuvan Koneen markkinoinnissa tuotiin selkeästi esiin artistin nuori ikä.

Universal Musicin artistirosteriin päätyi vuosia myöhemmin myös tuusulalainen 11-vuotias Puhuva Kone, joka innostui hiphopista nähtyään Tyttö sinä olet tähti -elokuvan. Puhuva Kone teki jo ala-asteikäisenä kolme omakustannelevyä ja osallistui hiphop- ja rnb-musiikille omistettuun Beats & Sounds -katselmukseen. Siellä hän jäi esimerkiksi poikkeuksellisen terävästä kynästä tunnetun Pyhimyksen mieleen omalaatuisten ja itse kirjoittamiensa lyriikoiden ansiosta.

Pyhimys ei ollut ainoa joka oli vaikuttunut Puhuvan Koneen taidoista, sillä tämä oli kiinnittänyt myös Elastisen huomion Nuorten Akatemian Homma-gaalassa. Rähinä Recordsin keulahahmo seurasi pojan tekemisiä muutaman vuoden ajan ja päätyi ottamaan tämän suojatikseen kuultuaan Jokainen tavallaan -kappaleen.

Elastisen ja DJ Ewokin kanssa keikkoja tehneen Puhuvan Koneen debyyttialbumi julkaistiin loppuvuodesta 2010 ja se ylitti nopeasti kultalevyrajan. Noin vuotta myöhemmin ilmestynyt toinen albumi Tää hetki ei isojen levy-yhtiöiden lapsiräppäreille tyypillisen kaavan mukaisesti ollut enää yhtä iso menestys kuin edeltäjänsä.

Sittemmin Puhuva Kone on pitänyt todella matalaa profiilia. Viimeeksi hän on ollut esillä julkisuudessa vuonna 2012 toimiessaan lapsiräppäreihin keskittyneen (ja muun muassa Steen1:n kritisoiman) Ankkaräp-ohjelman juontajana Nelosella. Samana vuonna Puhuva Kone nähtiin viimeisen kerran Rähinä Livessä. Suomalaisen musiikkimaailman tutkalta käytännössä kokonaan kadonnut nuori on vastikään valmistunut ylioppilaaksi Järvenpään lukiosta.

Hugo aloitti rap-uransa vuonna 2012 Hugo & Henri -duossa, jonka toinen osapuoli kirjoitti tekstinsä englanniksi.

Toinen 2010-luvulla itselleen nimeä tehnyt nuori rap-nimi on MC Hugo, joka sai alun perin huomiota Bass Camp -workshopista alkunsa saaneessa Hugo & Henri -duossa. Muun muassa Redraman ja Solosen tukeman kaksikon tunnetuimmaksi kappaleeksi nousi Musta tulee iso, jonka video keräsi hetkessä kymmeniä tuhansia katselukertoja YouTubessa.

Poikien tiet kulkivat kuitenkin nopeasti eri suuntiin ja MC Hugo päätti keskittyä oman soolomateriaalin tekemiseen. Mentorikseen hän sai Särren, joka yleisen koutsaamisen lisäksi ohjeisti esimerkiksi äänenkäyttöä, hengitystekniikkaa sekä biisirakenteita.

MC Hugo sai vuonna 2014 levydiilin Monspille, joka julkaisi hänen ensimmäisen EP:nsä Rastilan Sheikki elokuussa 2015. EP:ltä lohkaistun Metro on mun limusiini -kappaleen videota jaettiin jopa HKL:n sosiaalisessa mediassa.

Tyypilliseen levy-yhtiövetoiseen lapsiräppärin muottiin Hugo ei ole oikein ikinä istunut, mikä onkin ollut pelkästään plussaa hänen musiikkiuransa kannalta. Tällä hetkellä suomalaisen hiphopin kentällä edelleen aktiivisesti toimiva Hugo tekee uutta materiaalia.