Jyväskylän hiphop-piirien keskeisimmät nimet pysyttelevät tarkoituksella laidalla isommassa kuvassa – haastattelussa Rekami & Joniveli

Rekamilla oli visio ja Joniveljellä rytmit.

Jyväskylä on hiphopin suhteen ehdottomasti yksi tuotteliaimmista paikkakunnista Kehä III:n ulkopuolella. Tuoreimpana osoituksena siitä toimii Rekamin & Joniveljen yhteinen Harjun takana EP, joka julkaistiin ennakkotiedoista poiketen jo tänään diginä. Samalla kaksikko puski ulos myös Diilaan nauhoja -videon Gettomasan kanssa.

FUM.FI otti koodia Jyväskylän monneihin ja kyseli hieman uudesta EP:stä, Diilaan nauhoja -videosta ja fyysisten levyjen hustlaamisesta 2010-luvulla. Lue niin pysyt luupissa!

Minkälainen yhteinen historia teillä on ja mistä Harjun takana lähti alun perin liikkeelle?

Rekami: ”2000-luvun alussa Joni oli itselle ehdottomasti suurin paikallinen esikuva tuottajana ja sanoittajana. En missään kohtaa kuvitellut, että itsellä riittäisi rahkeet tehdä sen kanssa mitään yhteisprojekteja. Vaatimattomat 15 vuotta myöhemmin asiat eskaloituivat pisteeseen, jossa Joni ja Gettomasa tekivät JKL 101 -levylle Älä selitä mitään -biisin, johon multa pyydettiin biittiä. Tästä innostuin sen verran, että pyysin Jonilta vastavuoroisesti biittipakettia, mutta alun alkaen tarkoituksena oli vain tehdä yksi sinkku.”

Joniveli: ”Me tiedetään toisemme jo legendaarisen Blazen ajoilta. Tai sinne mä muistikuvissani yhdistän duden. Paremmin tutustuttiin sitten ton JKL 101 -kokoelman tekemisen aikoihin.”

Avatkaa hieman EP:n nimeä ulkopaikkakuntalaiselle, mistä siinä on kyse?

Rekami: ”Levy on nauhoitettu Viitaniemessä KPC:n silloisella studiolla ja levyn nimi kuvastaa sijaintia, jossa tämä projekti on toteutettu. Viitaniemi sijaitsee siis Harjun takana.”

Joniveli: ”Kun keskustasta päin katsoo, niin Viitaniemi on Harjun takana. Myös Kortepohja, josta me molemmat ollaan kotoisin, on Harjun takana. Jyväskylän keskusta on käytännössä Harjun ja Jyväsjärven välissä. Mulle toi nimi on myös siinä mielessä syvempi, että kun me molemmat ollaan aika low key -tyyppejä ja jos ajatellaan “kaiken” tapahtuvan keskustassa, niin me pysytellään ihan mielellään ja tarkoituksella siellä laidoilla.”

Miten päädyitte tällaiseen työnjakoon jossa toinen keskittyi levyn tuotantopuoleen ja toinen räppeihin? Olette kuitenkin molemmat kunnostautuneet niin mikissä kuin tuottajina.

Rekami: ”Joni teki niin jämäkän biittipaketin, että kirjoitin niihin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen useamman kappaleen. Homman tietysti kruunasi se, että Tyhmyys tiivistyy ryhmässä -kappaleella levyn tuottaja pääsee myös ääneen.”

Joniveli: ”Rekamilla oli visio ja mä tarjosin rytmit. Kun voksut oli purkissa tuotin pohjat biiseiksi, ripottelin vähän taikapölyä ja poistin jopa yhden verssun. Less was more.”

Millaisista keloista Diilaan nauhoja sai alkunsa?

Rekami: ”Sanoisin, että alkutahdit biisille lyötiin jo 2013, jolloin julkaisin Vuoden tulokas -levyn. Paikallisille ennakkotilaajillehan käytiin toimittamassa levyt kotiovelle. Biisi ja musavideon idea syntyi syksyllä 2015 kun oltiin Aren, Super Duven, Lytän ja Akrobatikin kanssa Oulussa keikalla ja hustlasin siellä levyjä. Otin yhdestä myyntitilanteista pitkähkön videopätkän: Yhdellä jäbällä ei ollut lainkaan käteistä ja päädyttiin neuvotteluiden jälkeen tekemään diili siten, että hän sai levyn ja minä sain hanatuotteen. Tarkoitus oli alun perin käyttää pelkästään tuota yhtä clippiä musavideona, mutta hajotin puhelimen.”

Miten Gettomasa päätyi mukaan raidalle?

Rekami: ”Noihin aikoihin hengattiin melkein päivittäin Viitaniemen studiolla Gettomasan ja Aren kanssa ja kirjoiteltiin usein biisejä yhdessä. Mulla oli Diilaan nauhoja -säkeistöt valmiina, muttei kunnollista kertsiä. Chosen oli silloin beastmodessa ja pelasti tilanteen toimittaen huukin. Sen kummemmin näitä ei suunniteltu, vaan toimintamalli oli vaan pitää hauskaa ja tehdä musaa spontaanisti. Samalla tyylillä tehtiin Sessari EP:n lisäksi esimerkiksi Kyl ne tietää ja Pelaat ittees -biisit.”

Olette edelleen myyneet levyjä keikkojen yhteydessä. Millainen suhtautuminen Spotify-milleniaaneilla on CD-levyihin ja vinyyleihin niissä tilanteissa?

Rekami: ”Tuntuu, että tässä alagenren alagenressä arvostetaan vielä fyysistä formaattia. Kaikista paras palaute tällä mahdollisesti viimeisellä levynmyyntirundillani oli se kun yksi jätkä sanoi, että ostaa Nollabudjetti-levyn uudelleen siksi kun edellinen on kulunu puhki.”

Joniveli: ”Kyllä niitä levyjä tuntuu menevän (varsinkin) keikoilla jos niitä vain on tarjolla. Mä myin WANHA -keikan jälkeen Beyond Journal -soundtrackin vinyyliä suoraan lavalta jonkun kymmenisen kappaletta ihan vaan sillä, että muistin loppuun mainita asiasta ja jengit oli vielä keikasta hyvillään.”

Diilataan nauhoja -videolla yritetään diilata julkaisuja eteenpäin eikä välttämättä aina niin onnistunein tuloksin. Kokeilitteko oikeasti myydä levyjä ovelta ovelle vai oliko ko. kohtaus lavastettu?

Rekami: ”Kaikissa kohtauksissa yritetään tosissaan saada kaupat aikaseksi. Aina se ei onnistu, kuten videollakin nähdään.”

Ostatteko itse enää musiikkia fyysisessä muodossa vai ovatko kulutustottumukset muuttuneet teidänkin osalta Seraton ja suoratoistopalvelujen jäljiltä toisenlaisiksi?

Rekami: ”Kuuntelen nykyään levyjä enemmän Spotifystä kun vinskalta, mutta ostelen silloin tällöin vinyylilevyjä, joita pidän kahden tuplapeukun arvoisena. Kotimaista musiikkia tuen myös ostamalla CD-levyjä, vaikka ei mulla ole edes CD-soitinta.”

Joniveli: ”Ostan. Joka kuukausi. Nykyään tulee tosin myös myytyä levyjä. Oon alkanut parin viime vuoden aikana tekemään mun levyhyllystä sellasta, että jokainen sieltä löytyvä levy merkitsee mulle oikeesti jotain. Jos albumilla on vaan kaks hyvää biisiä se todennäköisesti vaihtaa omistajaa.”

Fyysinen levy vs. digi – kumpi menee jatkoon?

Rekami: ”Molemmat menee jatkoon. Streamipalveluissa on parasta se, että se antaa mahdollisuuden niille artisteille, joiden levyihin en muuten törmäisi. Esimerkiksi Spotifyn kautta olen löytänyt melkein viikottain uutta hyvää musiikkia, jotka vaikuttavat myös siihen mitä musaa haluan ostaa fyysisessä formaatissa.”

Joniveli: ”Mä liputan kanssa molempien puolesta. Ne on tietyllä tavalla jopa eri kokemuksia. Vinyylin kuunteleminen on jotenkin henkilökohtaisempi ja keskittyneempi tapahtuma. Streamauksessa taas on mahtavaa saada esimerkiksi liikenteessä just se tietty levy soimaan ja vielä tuoda sillä pari penniä sen tekijöille jokaisella kuuntelulla.”

Mitä muita projekteja teillä on tällä hetkellä tulilla? Onko yhteisiä keikkoja tiedossa?

Rekami: ”Teen Aren kanssa tällä hetkellä yhtä biisiä ja sitten on muutamia tuottajaprojekteja, joiden tarkemmat julkaisuajankohdat ei ole vielä tiedossa.”

Joniveli: ”Mä sain muutama viikko sitten biisit valmiiksi tulevalle WANHA-albumille. Sen jälkeen vedin studion matalaksi lattiasta kattoon ja oon rakentanut siitä kerrankin parasta mihin on mahikset. Kun studio on valmis alotan miksaamaan tuota albumia. Horisontissa häämöttää myös Urbaanilegendan EP. Molemmille veikkaisin ensi vuotta.

Keikoista ei olla muuten edes puhuttu. Mitä mieltä jengi on? Pitäiskö?”

Harjun takana 7″ EP tulee myyntiin rajoitettuna 220 kappaleen painoksena perjantaina 1. joulukuuta. Kuuntele levy alta!