Joenzoo-soundia YouTuben kautta maailmalle: haastattelussa JNZ Sound -kollektiivin Thomaz

Jyri Keronen

Esikoissinglensä julkaissut DIY-henkinen rap-artisti ja tuottaja on valmiina soolouralle.

Niin ne ajat muuttuu. Joensuu kantoi 1990-luvulla poikkeuksellisen rasistisen paikkakunnan leimaa, kun taas 2010-luvun loppupuolella kaupunki tulee ehkä tunnetuksi poikkeuksellisen raikkaasta hiphop-soundista. Niin saattaa tapahtua, mikäli synkempiä aikoja ainoastaan taaperoikäisenä todistanut Thomaz onnistuu herättämään osaamisellaan kiinnostusta.

Paikallisessa Vitos-duossa vaikuttanut Thomaz eli Tommi Ikonen on nyt julkaissut ensimmäisen soolosinglensä, jolla hän ilmoittaa olevansa valmiina haasteeseen. Ilman minkäänlaista musiikillista taustaa biittien tekemisen aloittanut artisti toimii paitsi tuottajana, niin myös vokalistina tasapainotellen rap-ilmaisun ja laulamisen välillä.

FUM.FI haastatteli Ilosaarirockissakin viime kesänä Vitoksen kanssa keikkaillutta tulokasta. Lue alta mikä on homman nimi.

Miten esittelisit itsesi ja millainen tausta sinulla on urbaanin musiikin parissa?

Olen joensuulainen 22-vuotias DIY-artisti / tuottaja. Pyrin tekemään kaikki biisini täysin itse biiteistä miksaamiseen ja masterointiin asti. Ensimmäinen rap-levy, jonka sain lahjaksi oli Eminemin Curtain Call: The Hits -kokoelma. Räppiin mä pääsin kuitenkin kunnolla mukaan vasta vuonna 2008, kun Kanye West pudotti 808s & Heartbreakin. Se albumi muutti kaiken, sillä se sisälti flow’t, melodiat ja biitit, mitkä vaan puhutteli mua eri tavalla kun mikään muu aikaisempi räppi mitä olin kuullut. Samana vuonna Drake teki läpimurtonsa ja pääsin myös hänen soundiinsa mukaan saman tien. Mä kuuntelen musiikkia aika laidasta laitaan ja hiphop on sekoitus niistä kaikista, joten sen takia se on mun suosikkigenre.

Olet aloittanut urasi tekemällä biittejä nimellä Tommy Grand ja myymällä niitä YouTuben kautta. Oletko tuottanut mitään tunnettuja artisteja?

Oon mä suhtkoht monelle suositulle artistille saanut kiinnityksiä, mutta biisejä ei vielä ole julkaistu, joten en vielä pysty nimiä kertomaan. Joensuusta oli erittäin vaikeaa päästä tuottamaan kellekkään suurille nimille, koska kaikki biitit piti lähettää artisteille ilman mitään aikaisempaa kontaktia ja tämä johti siihen, etteivät biitit kantaneet avaamatonta sähköpostia pidemmälle. Nick-E Maggz oli ensimmäinen artisti Suomessa jolle aloin tuottaa biisejä ja hänen kautta olen saanut suurimman osan kontakteistani, joten suuri kiitos menee hänelle.

Millaiset kriteerit itselläsi oli sen suhteen keille suostuit myymään tuotantoasi?

Ei mulla hirveämpiä kriteereitä ole myymisen suhteen, koska ei voi milloinkaan tietää mikä biitti nappaa kenellekin. Se on aina parempi ottaa rahat pois biitistä ja antaa ihmisten kuulla se, kun antaa sen istua kansiossa. Loppujen lopuksi kyllä mä uskon että kuuntelija osaa erotella, että tykkääkö se biitistä vaikka itse biisi ei olisi huikea.

Millaisilla laitteilla teet biittejä?

FL Studio 12 -ohjelmalla teen kaikki projektini. Lisäksi mulla on studiomonitorit ja perus MIDI-koskettimet, jolla soittelen melodiani. Nykyään ei tarvitse kuin tietokoneen plus itse ohjelman ja hyvät kuulokkeet jos haluaa tehdä biittejä, loput laitteet ovat ainoastaan extraa.

Olet aiemmin tehnyt musiikkia toisen paikallisen tekijän Will Eastin kanssa Vitos-kokoonpanossa. Oletteko enää jatkamassa yhteistyötänne vai teetkö nyt ainoastaan soolomateriaalia?

Tällä hetkellä mä keskityn tähän soolohommaan. Vitos on tauolla, mutta ei todellakaan haudattu. Ehkä me tullaan takaisin sellaisella Watch the Throne -meiningillä sitten.

Miten soolomateriaalisi eroaa Vitoksen julkaisuista?

Soolomateriaalissa mulla on pelkästään se oma visio, joten pystyn tekemään mielenkiintoisia valintoja esimerkiksi taustojen suhteen. Totta kai jotain yhteneväisyyksiä löytyy aina, sillä tuotinhan mä suurimman osan Vitos-materiaalistakin. Sanotaan, että nyt mä voin mennä vielä syvemmälle niihin soundeihin ja aiheisiin mitä haluan tuoda esille.

Mitä uutta tuot pöydälle sooloartistina?

Mä haluun tuoda uutta soundia tähän skeneen. Mä oon aina fiilannut Torontosta tulevaa soundia, joka on sellaista tosi atmosfääristä ja hypnotisoivaa. Hyvänä esimerkkinä toimii meikäläisen tuottama Vibaa-biisi Vitokselta. Se ei ole mikään helpoin tehtävä tuoda sitä soundia tänne, mutta se on mitä mä tykkään kuunnella, joten se on mitä myös aion tehdä.

Minkälainen hiphop-tarjonta Joensuussa tällä hetkellä on?

Joensuun skene on aika hiljainen tällä hetkellä. Uusia artisteja ei hirveästi nouse esiin, mikä voi johtua siitä, että ug-meininki on vielä kova sana täällä eikä oikeastaan haetakkaan sitä suosiota. Skenen soundi on myös pääosin old school -painotteista eikä modernia soundia tee meikäläisen lisäksi tietääkseni juuri kukaan. Viimeisin modernia trap-soundia sisältävä julkaisu Joensuusta on Purella, jonka biitti on meikäläisen käsialaa. Kyllä mä toivoisin, että täältä tulisi enemmän uusia modernin soundin tekijöitä tästä kaupungista, jotta voitaisiin tuoda Joensuu takaisin Suomen rap-kartalle.

Kaupungissahan on aikaisemmin järjestetty esimerkiksi Korvaboosti-, Joensuu Get Down- ja Supasoul-tapahtumia. Miltä tapahtumarintamalla näyttää nykyään?

Tapahtumarintama Joensuussa on vahva ja kilpailu on erittäin kovaa. Tuntuu välillä, että tapahtumia on jopa liikaa, mikä jakaa jengiä eri paikkoihin eri päivinä. Se tarkoittaa myös sitä, etteivät tapahtumat menesty niin hyvin kuin on odotettu. Lisäksi tapahtumien laatu kärsii jos niitä järjestetään liian usein, minkä takia meidän JNZ Sound -jengi järjestää Club Too Boomin -tapahtuman vain puolen vuoden välein. Siksi se pysyy ajankohtaisimpana urbaanin musiikin tapahtumana esiintyjien ja soundin puolesta.

Joensuulaislähtöiset DJ K2, Haamu ja Jodarok ovat kai jo suhteellisen tuttuja nimiä kaikille. Keitä muita paikkakunnalta ponnistaneita tekijöitä kannattaa pitää silmällä?

Joensuusta silmällä kannattaa ehdottomasti pitää Purea ja Rap SM 2017 -kisassa toiseksi tullutta MC Sigeä. Ne äijät pysyvät aktiivisena musiikin ja keikkailun suhteen.

Olet tosiaan myös osa JNZ Sound -kollektiivia. Keitä muita siihen kuuluu, miten kauan olette olleet aktiivisia ja mitä kaikkea teette?

JNZ Soundiin kuuluu minun lisäksi Ville Kekkonen eli Will East ja Eetu Kurppa. Me järjestetään tapahtumia, kuten esimerkiksi Club Too Boomin ja julkaistaan musiikkia samalle alustalle. Me perustettiin JNZ Sound hieman yli vuosi sitten ja perustamisesta lähtien ollaan aktiivisesti järkätty sekä suunniteltu tapahtumia. Loimme tämän kollektiivin, koska halusimme oman possen ja nimen jolla sitoa kaikki yhteen. Meillä on muitakin suunnitelmia JNZ Soundille, mutta ne ovat vielä kaukaisessa tulevaisuudessa.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Mä aion droppaa biisejä tasaiseen tahtiin tässä nyt kevättä kohden ja julkaista ainakin yhden EP:n tänä vuonna. Haluan myös remixata ulkomaalaisia rap-biisejä, koska moni ei tunnu sitä tekevän täällä.