Hiphop-pioneeri Jam Master Jayn murhasta on kulunut jo 15 vuotta – suomalaiset alan tekijät kommentoivat tuottaja-DJ:n vaikutusta ja Run-D.M.C:n Suomen-keikkaa

FUM.FI tiputtaa Throwback Thursdayn kunniaksi kehiin pienimuotoisen Run-D.M.C. ja JMJ 101:n.

Hiphop-historian keskeisimpiin uranuurtajaryhmiin kuuluneen Run-D.M.C:n DJ:n Jam Master Jayn kuolemasta tuli tällä viikolla kuluneeksi 15 vuotta. Omalla studiollaan lähietäisyydeltä päähän ammutun pioneerin traagisen kohtalon taustat ovat yhä hämärän peitossa, mutta hänen vaikutuksensa kulttuuriin on sen sijaan selkeä.

Teini-ikäisenä levysoittimet löytänyt ja lyhyessä ajassa korttelibileitä rokkaamaan päässyt Jason Mizell oli aiemmin soittanut bassoa ja rumpuja erilaisissa kokoonpanoissa. DJ:nä JMJ alkoi kehittyä nopeasti saatuaan ensimmäiset Technics SL-1200 -levysoittimensa, kun hän pääsi treenaamaan nukkumaanmenoajoistaan huolimatta myös öisin kuulokkeet päässä.

Run-D.M.C:n Jam Master Jay perusti yhdessä Joseph ”Run” Simmonsin ja Darryl ”D.M.C.” McDanielsin kanssa vuonna 1981. Ensimmäisen It’s Like That / Sucker MC’s -maxi-singlensä New Yorkin Queensista ponnistanut kokoonpano julkaisi kaksi vuotta perustamisensa jälkeen. Suomalaisen hiphopin veteraaneihin lukeutuva ja itsekin levysoittimien takana djsucks!-nimellä työskentelevä Chyde nostaa nimenomaan Sucker MC’sin itselleen tärkeimmäksi kappaleeksi ryhmän tuotannosta.

– Se on uraauurtava niin monella tapaa: snarepärinät, ”two years ago…” -lainit tuntu myös julkasunsa aikoihin siltä että ne ois voinu kirjottaa joko itse, tai joku frendi. Noi räppäs hyvin selkeesti, hyvin selkeistä lähtökohdista ja aiheista. Se frontti oli kova, mut silti sellanen että täällä pallon toisellaki puolella pysty samaistumaan paljolti, Chyde sanoo.

Hiteiksi muodostuneita singlejä seurasi esikoisalbumi Run-D.M.C., jonka Rock Box -raidan video kaatoi raja-aitoja olemalla ensimmäinen rap-video ikinä MTV:llä. Lopullisen läpimurtonsa rock-elementtejä hyödyntänyt kolmikko teki kolminkertaista platinaa myyneellä Raising Hell -albumillaan. Samalla myös rap-musiikista alkoi tulla valtavirtaa Yhdysvalloissa.

Suomalainen hiphop-pioneeri Kool Ski kiteyttää Adidaksen lenkkareista, nahkatakeista, kultaketjuista, Cazal-laseista ja fedora-hatuista tunnetun ryhmän musiikillisen olemuksen muutamaan sanaan.

– Raakaa ja simppeliä, mutta silti jotain uutta mitä muut eivät tehneet.

Myös Chyde luonnehtii kokoonpanoa etenkin alkuaikoinaan uniikiksi tapaukseksi. Jam Master Jayn DJ-työskentelykin poikkesi selkeästi muista, tai ainakin se osattiin tuoda kunnolla esiin.

– Mä en oikeestaan hiffannu JMJ:n merkitystä DJ:nä ennenku vasta sen kuoleman jälkeen. Totta kai monet maneerit oli sillä esillä vuosia tai vuosikymmeniä ennen ku monilla muilla, ja koko ryhmä – ehkä ennen kaikkea sen taustavoimat – ymmärsi ton DJ:n nostamisen tärkeyden, Chyde pohtii.

Jam Master Jay oli myös Run-D.M.C:n ulkopuolella tärkeä taustavaikuttaja. Hän toi aikoinaan yhteen esimerkiksi Public Enemyn keulahahmon Chuck D:n ja legendaarisena tuottajana tunnetun Def Jam Recordingsin toisen perustajan Rick Rubinin. Lisäksi JMJ oli omalta osaltaan mukana nostamassa uutta sukupolvea pinnalle. Hänen Jam Master Jay Records -labelinsa alla levytti muun muassa 1990-luvulla suosittu hardcore-ryhmä Onyx.

– Mulle tuli joskus tavallaan yllätyksenä, keiden kaikkien taustalla se vaikutti. Edelleen on kyl hyllyssä Run-D.M.C. -osaston vieressä sellanen pala, jossa noita The Afros’ ista alkaen löytyy, heh. Onyxin kohdalla jatkumo oli tavallaan kyllä selkee; siinähän vaan vietiin Run-D.M.C:n rajuus ja suoruus uudelle levelille uutena aikana, Chyde toteaa.

Myöhemmin Jam Master Jay toimi mentorina nuorelle 50 Centille ennen tämän Shady / Aftermath -diiliä ja nousua maailmanmaineeseen. G-Unitin johtohahmo kunnioitti oppi-isäänsä vuonna 2009 julkaisemansa Before I Self Destruct -albumin mukana tulleella dokumentilla.

Viimeisinä kuukausinaan Jam Master Jay perusti Manhattanille Scratch DJ Academyn, jonka ideana oli tarjota tukea ja opetusta aloitteleville DJ:lle ja tuottajille. Akatemia on edelleen toiminnassa ja nykyään sillä on toimipisteet New Yorkin lisäksi Miamissa, Los Angelesissa, Atlantassa, Chicagossa ja Philadelphiassa.

Run-D.M.C. oli keikalla Helsingin Vanhalla Yo-talolla kesällä 1998. Kuva: Pimpu Kajander / piphoparkisto.

Run-D.M.C. ehti pistäytyä keikalla myös Suomessa. Kolmikko esiintyi kesällä 1998 Helsingin Vanhalla Yo-talolla. Ryhmästä oli tullut jälleen ajankohtainen, kun amerikkalaisen tuottajan Jason Nevinsin tekemä remix It’s Like That -kappaleesta nousi maailmanlaajuisesti hittilistoille ja myi multiplatinaa. Remixin video oli myös yksi tärkeä tekijä bboy-kulttuurin elvyttämisessä 1990-luvun hiljaisten vuosien jälkeen.

Helsingin Sanomien ja Rumban keikkaraporttien perusteella kokoonpanon livekunto oli edelleen kohdillaan, mutta iso osa suomalaisyleisöstä oli paikalla ainoastaan Nevinsin remixin takia. Samanlaiset muistikuvat keikasta löytyy myös Chydeltä.

– Jotenkin meno tuntu musta vähän jollain tasolla vesittyneeltä huolimatta ajan isosta bboy-revivalista. Sen sijaan vuonna 1988 olin Tukholmassa, kun Run-D.M.C. oli headlinerina rundilla, jolla oli myös Public Enemy ja brittijäbä Derek B. Se oli vaikuttavaa monella tasolla, Chyde kertaa.

Jam Master Jay Vanhalla Yo-talolla Helsingissä kesällä 1998 .

Run-D.M.C:tä lämmittelemässä ollut Kool Ski muistaa kolmikon todellisina ammattilaisina ja tapahtuman kaikesta huolimatta onnistuneena. Lisäksi Kool Skillä on muistikuva, että hänen The Master Brothers -kollegansa B.O.W. esiintyi samana iltana Vanhalla uuden kokoonpanonsa kanssa.

– Keikalla taisi olla lähes ekaa kertaa lavoilla myös Bomfunk MC’s.

Maailmalla suosituksi nousseen suomalaisryhmän In Stereo -debyyttialbumin Spoken Word -päätösraidalla olikin mukana suora Run-D.M.C. -viittaus:

Question: Where were you at the time of the fat shoelaces, when the hell was really raised?

Ota alta haltuun muutama keskeinen klassikko Run-D.M.C:n katalogista videomuodossa! Lisäksi FUM.FI suosittelee ottamaan kuunteluun ainakin albumit Run-D.M.C. (1984), King of Rock (1985) ja Raising Hell (1986).