Elastista ja Joniveljeä kuultiin aikoinaan samalla raidalla Wu-Tang Clanin keulahahmon kanssa – miten yksi suomalaisen hiphopin isoimmista yhteistyökappaleista sai alkunsa?

Oman keikkansa lisäksi RZA on keikkailut Suomessa kolmesti osana Wu-Tang Clania.

Throwback Thursdayn kunniaksi FUM.FI pureutuu Rockin' Da Northin kokoelmalla julkaistun Neckbonen taustoihin.

Mikäli tämä teksti olisi audiomuodossa, niin tähän alkuun kuuluisi itseoikeutetusti sampleja vanhoista kung fu -leffoista. Lähdetään kuitenkin niiden sijaan liikkeelle toisenlaisella klassisella aloituksella: Once upon a time in Shaolin Helsinki…

Huhtikuussa 2003 legendaarisen Wu-Tang Clanin keulahahmo RZA saapui Cilvaringzin, Ganzin ja muiden yhteistyökumppaniensa kanssa keikalle Nosturiin. Samassa yhteydessä tuottajaikoni päätyi suomalaisen hiphopin raskaan sarjan tekijöiden mukana Fried Musicin studiolle. Lopputuloksena oli luunkova yhteistyöraita Neckbone, joka julkaistiin saman vuoden syksynä YOR123:n luotsaaman Rockin’ Da Northin toisella kokoelmalevyllä Star Warz.

FUM.FI haastatteli kappaleen tuottajana kunnostautunutta ja sillä itsekin äänessä olevaa Jonny Brota a.k.a. Joniveljeä. Bring da motherfuckin’ ruckus!

Miten koko yhteistyökuvio sai alkunsa? 

Ekan Rockin’ Da North -albumin jälkeen YOR123 pyysi miettimään kenen kanssa kiinnostaisi tehdä biisi, koska sillä oli isompi visio seuraavasta levystä. En muista ihan tarkkaan ketä kaikkia mun listalla oli, mutta niistä toteutui Wu-Tang Clan (The RZA) ja The Arsonists (Freestyle). YORin pläni oli järjestää artistille keikka Suomeen ja houkutella samalla se / ne studiolle. Ja plänihän toimi.

Mitä RZA ja Wu-Tang Clan merkkaavat itsellesi?

Itselle RZA on yksi isoista inspiraation lähteistä. Niin soundin kuin laajemman estetiikan puolesta. Myös Wu-Tangin katalogi The W -levyyn asti (joka on muuten todella aliarvostettu levy) pyörii levysoittimessa edelleen.

RZA on yksi kaikkien aikojen nimekkäimmistä ja omaleimaisimmista hiphop-tuottajista. Kuumottiko kun sait tietää että pääset työskentelemään hänen kanssaan?

No kyllähän se jännitti ja vieläpä ihan loppumetreille asti. RZA oli siis etukäteen luvannut, että lähtee studiolle keikan jälkeen jos jaksaa. Eli mun jännitystä pidäteltiin ihan viimeiseen asti!

Millaiset tunnelmat keikan jälkeen oli kun pääsitte Friedin studiolle?

No ihan ensimmäisenä muistan sen jännittämisen jälkeisen helpotuksen, kun istuttiin samassa minivanissa matkalla Nosturista Itä-Helsingin liepeille, että “nyt tää ihan oikeesti tapahtuu”. Yritin mahdollisimman vähän olla fanboy ja toimia kuin (20-vuotias) ammattilainen, mutta muistan ainakin ODB:n kohtaloa tiedustelleeni, että joko se pääsi linnasta.

Miten nopeasti Neckbone saatiin kasaan – olivatko RZA, Cilvaringz ja Ganz kuulleet biitin jo etukäteen vai kirjoitettiinko verset vasta studiolla?

Mä olin tehnyt biitti-CD:n, jonka Cilvaringz sitten toimitti RZA:lle hotellille. Mieleen on jäänyt kasa Scandic Intercontinental -hotellin logolla varustettuja lappuja, joihin RZA oli verssunsa kirjoittanut ilmeisesti siis kuitenkin jo ennen keikkaa.

“Peep in to my mental, weekend residental was the Scandic hotel intercontinental room 768, Ringz brought the mixtape of Jonny Bro beats that he pulled from a sick crate”

Oliko teillä etukäteen puhetta siitä mikä on raidan punainen lanka?

Ei muistaakseni. RZA, Cilvaringz ja Ganz oli kirjoittanut verssunsa jo ennen studiolle tuloa, joten tavoitteena oli ensin äänittää ulkomaan vierailijat purkkiin ja myöhemmin ihmetellä miten siitä rakennetaan biisi, mutta RZA oli kirjoittanut myös kertsin, joten biisi oli mua ja Elastista vaille valmis sinä iltana.

Mä muistan kirjoittaneeni sessioissa omaa verssua. Olin kuitenkin niin jumissa sen tilanteen kanssa, että kaikki riimit mitä tuli ulos käsitteli pelkästään sitä, että mä oon RZA:n kanssa studiolla. En kuitenkaan halunnut tuhlata mun tilaa siihen, joten kirjotin ja äänitin verssuni myöhemmin omalla studiolla, kun olin saanut vähän etäisyyttä asiaan.

Miten nimenomaan Elastinen päätyi mukaan? Elastisen versessähän taitaa olla jonkinlainen piikki YOR123:n suuntaan (”voit pitää sun baksit”…), joten kaksikon välit olivat ilmeisesti jo aika tulehtuneet?

En muista tarkkaan miksi juuri Elastinen, mutta kyllähän se täysin oikeutetulla paikalla tuossa biisissä on ja ottaa oman tilansa lopussa just niin kuin kuuluu. Kyllä mä sen linjan tulkitsin alusta asti just noin ja kyllä siellä pinnan alla myös vähän kupli. Muistan sen aika tulenarkana aikana.

Mä olin kaikesta siitä kuitenkin hieman ulkopuolella, koska tiesin Rähinän tyypit jo ennen ensimmäistäkään RDN-levyä, enkä muutenkaan kokenut olevani osa “jengiä”, jonka nimi oli Rockin’ Da North. Vaikka siitä porukasta on elinikäisiä ystäviä jäänytkin, niin Urbaanilegenda oli mulle se johon mä kuuluin sataprosenttisesti. Saman vuoden lopullahan me päätettiin sitten irtaantua RDN:stä ja jatkaa meidän omilla ehdoilla.

RZA taisi äänittää Friedin tiloissa materiaalia myös omalle sooloalbumilleen?

Samoissa sessioissa RZA äänitti Birth of a Prince -levylleen biisin Chi Kung. Oli muuten todella lähellä, ettei tuolle biisille päätynyt mun biitti siltä biitti-CD:ltä, jonka RZA:lle annoin. Aivan viime hetkellä kuitenkin päättivät toisin.

Lähdittekö enää studiosession jälkeen minnekään jatkoille?

Nuo Neckbone-sessiot oli jatkot. Mestoilla oli biisillä esiintyvien lisäksi ainakin YOR123, Ezkimo, Skandaali, RZA:n abaut koko entourage ja keikalta mukaan tarttunutta jengiä.

YOR oli onnistunut hommaamaan Skandaalille laatikollisen Hennesseyn tuotteita. Vastineeksi tehtiin biisi, joka on Skandaalin Putkaradiolla bonusbiisinä Joka päivä dokaa Hennyy. Putkaradion sisäkansissa kuva, jossa nuokun mikseriä vasten, ei ole lavastettu vaan se on tuon nimenomaisen bonusbiisin äänityksistä. Liian paljon konjakkia nuorelle miehelle.

Anyway tuosta laatikosta se kallein XO-pullo onnistuttiin kuin ihmeen kaupalla säästämään tarjoiluksi noihin Neckbone-sessioihin.

“XO Hennessy, Jack Daniel Tennessee whisky, got the groupie bitches acting frisky … Ringz and Partnerz, Wu-Tang that’s how we fuck up Helsinki”

Millainen mielikuva itsellesi jäi RZA:sta?

Jos mulla oli aikaisemmin ollut jonkinlainen ego, niin RZA:n tapaamisen jälkeen se ei ollut enää sama. Se kuva, minkä medioissa vähääkään syvemmistä haastatteluista RZA:sta saa, ei ole mitään gimmickiä. RZA:n jalat oli todella maassa ja hän on yksi nöyrimmistä ihmisistä ketä olen tavannut. Se laittoi asioita perspektiiviin monella tasolla, kun yksi sun isoimmista innoittajista saa sut tuntemaan olevasi yhtä arvokas niin artistina kuin toisena ihmisenä.

Ja jos esimerkiksi vertaillaan puhtaasti RZA:n CV:n perusteella, niin aika valovuosia häiriintyneempää jengiä parin hassun listasijoituksen kanssa on tullut vastaan täällä Pohjolan musapiireissä. Toki kaikki on aina suhteellista.