”Ei riitä et on mun VIP, mami haluu olla exclusive”: Sonnyn uusi luksusbrändin nimeä lainaava kappale ei nojaa rap-kliseisiin

Sonny jatkaa sisällöllisesti omalla raikkaalla linjallaan.

Sonny julkaisi tänään uutta materiaalia Vuitton-kappaleen muodossa. Single on rap-artistin neljäs julkaisu huipputuottaja MGI:n luotsaaman M-Eazy Musicin ja Universal Musicin kautta.

Sonnyn mukaan luksusbrändiltä nimensä lainannut Vuitton sai alkunsa kariutuneesta parisuhteesta, ulkopuolisuuden tunteesta ja kyvyttömyydestä kommunikoida.

– Kesän jälkeen alkoi olla selkä hellänä taputtelusta, ja iski pieni minglaus-krapula kaikesta siitä kissanristimisestä jota maanisessa poisjäämisen pelossa tulee tehtyä. Päälle kasvukipuilua ja muutama ihmissuhdesolmu. Eli ihan normaalia syysmelankoliaa, Sonny avaa kappaleen taustoja.

Yksilötasolla ihmisten ulkokultaisuutta ja maanista statusjahtia kommentoiva Vuitton on paitsi Sonnyn aiempia singlejulkaisuja henkilökohtaisempi, niin myös sävyltään synkempi. Kuuntelija saattaa huomata sen teemassa jonkinlaisia yhtäläisyyksiä artistin aiemman RudeBoy-singlen sanomaan.

– Vuitton käsittelee kokemusta ulkopuolisuudesta, niin tunteen, kuin käytännön puolelta. Sitä kuinka ihmisen on usein vaikea kohdata toista, jos arvot ja asenteet ovat keskenään konfliktissa. Vaikka ilmaisu on ajoittain suoraa, ei kappaleen tarkoitus ole tuomita tai moralisoida. Pohjimmiltaan Vuitton on tarina siitä miten kaksi ajautuvat erilleen, Sonny jatkaa.

Kappaleesta on liikkunut sosiaalisessa mediassa teasereita, joissa poltetaan satojen tai tuhansien eurojen hintainen designerlaukku. Miltä tuntuu tuikata Vuittonin statussymboliksi muodostunut laukku tuleen symbolisena eleenä?

– Taide vaatii uhrauksia. Materiaan ei kannata kiintyä, Sonny muistuttaa.