Axel Kala haluaa pitää homman aitona

Ibrahim Sekersöz

Sosiaalinen media toimi inspiraationa rap-artistin uudelle Jazzii-kappaleelle.

J-Town edustaa jälleen isosti, sillä jyväskyläläinen Axel Kala on nyt julkaissut toisen singlensä Sony Musicin alla. Uutuuskappale Jazzii on lohkaistu 23-vuotiaan rap-artistin ja tuottajan huhtikuussa julkaistavalta debyytti-EP:ltä.

Kappale kommentoi etenkin sosiaalisen median ilmapiiriä. Samalla se toimii myös muistutuksena 2010-luvun alusta asti musiikkia tehneelle artistille itselleen.

– Ajatus biisin kirjottamisesta lähti ku tajusin vuos sit miten some on räjähtänyt; jengi jakaa päivittäin kuvii siitä miten pääl on kaikista uusimmat muotikledjut ja kalliit autot. Ja kun tunsin monta näistä ihmisistä, niin tiesin et monet niistä elää vielä vanhempiensa tuella ja ne monen sadan euron lätsät oli monen kohdalla otettu frendiltä lainaan just ennen kuvan ottamista, Axel Kala pohjustaa.

Keinotekoiset kuvat saivat artistin pohtimaan sitä, miksi sosiaalisessa mediassa monet esittävät jotain mitä eivät todellisuudessa ole.

– Somes on helppo flexaa materialla, eikä moni joka sua siel seuraa tajuu et toi kaikki ei oo totta. Kuuntelin samaan aikaan yhtä jenkkiartistia joka sano biisissään et tänä päivänä jauhetaan enemmän paskaa kuin varmaan ikinä aiemmin. Siit toi biisi sit lähti, artisti jatkaa.

Kappaleessa liikutaan siis yhden hiphop-kulttuurin perusarvon eli aitona pysymisen ympärillä. Toisaalta voiko siitä enää edes puhua perusarvona, kun ennen kirosanana pidetty käsite ”sell out” tuntuu unohtuneen jo niin monilta?

– Aitona pysyminen ei oo ollu aina helppoo itellekään. Ja sen jälkeen kun tein ekan demon tosta biisistä, niin se on ollu muistutus myös mulle itelleni etten jauhais paskaa tai antais itsestäni eri kuvaa ku mitä oikeesti oon. Oon koittanu harjoittaa paljon itsekriittisyyttä tässä viime vuosina, mut välil se kusipää nousee itessäkin ajattelematta esiin, ja sitä mä koitan tosissani välttää. Jalat maassa, katutasolla, Axel Kala päättää.