Voitokkaasta b-boysta samppanjamestariksi – suomalaisnimi pariisilaisen brändin takana

Ansver Oksman. Kuva: Sammy Marksman

Viime vuosina suomalaista urbaanin musiikin ja viihteen kenttää seurannut on luultavasti törmännyt alkoholijuomabrändi Le Purpiin, mutta moniko tietää suomalaisen miehen purppuraisen pullon takana?

Le Purpin pitkulainen pullo vilahtelee säännöllisesti räppäreiden musiikkivideoilla ja brändin tyylikkäät oheistuotteet sekä kauniit promotytöt ovat tulleet vastaan alan tapahtumissa ja festareilla. Juomabrändin takaa löytyy Varkauden kaduilta Pariisin sykkeeseen ponnistanut graafikko, b-boy ja taiteilija Ansver Oksman, josta Majuri otti selvää.

Mikä ihme on Le Purp Paris ja Le Purp?

Jos jotenkin pitäisi määritellä, Le Purp on hieman parempiin alkoholeihin keskittynyt juomayritys. Tosin Facebookissa yritys on taidettu määritellä nimellä ”lifestyle services”, ja kai sekin jotenkin paikkansa pitää. Ollaan kasattu Pariisiin omien alojensa huippuja, ja tästä joukosta saa olla kyllä ylpeä. Luotto juomiimme ja tekemiseemme on suuri.

Le Purp Original tuli ulos vuonna 2013, mutta sen tarina alkaa paljon kauempaa. Kerro hieman, miten päädyit Le Purpin pariin ja miten Le Purp syntyi?

Ajauduin alkoholialalle ihan tuurilla. Itse join ekan kerran vasta 22-vuotiaana. Vuonna 2008 olin Zambiassa maalaamassa tilaustöitä, kun päädyin pieneen baariin, jonka omistaja Simon keitteli itse omalaatuisia alkoholijuomia. Sain häneltä pohjareseptin Purpiin, joka meni kuitenkin sinne kuuluisaan pöytälaatikkoon. Keräsin pääomaa ja rohkeutta viitisen vuotta, kunnes juoma oli vihdoin pullossa.

Oma historiasi on urbaanissa katukulttuurissa. Moonfreeze Crew -b-boy-ryhmä niitti aikoinaan mainetta Suomenkin rajojen ulkopuolella. Kerro vähän siitä.

Moonfreeze Crew perustettiin vuonna 1998. Saavutimme kolme Suomen-mestaruutta, yhden Ruotsin-mestaruuden ja yhden Euroopan-mestaruuden breakdancessa. Meillä oli yhdeksässä eri maassa alajaostot. Kyllä siinä jotain oppi, mitä voi ammentaa kansainvälisessä liiketoiminnassakin. Se oli kuitenkin rakkaudesta lajiin -tyylistä puuhastelua ja matkailua eikä numeroita.

Parhaat muistot ovat juuri matkailusta 2000-luvun alussa, kun Suomessa räppipiirit olivat lähinnä tulehtuneet kaupunkien välisistä sotimisista ja perspektiivit maailmanlaajuiseen hiphop-kulttuuriin tuntuivat olevan rajalliset. B-boy-piireissä maailma oli avoin ja verkostot erittäin laajat. Jonain vuonna reilasin koko Euroopan läpi hakemassa battleja tapahtumista ja klubeilta. Olin tosin ehkä jopa liian battle-orientoitunut b-boy. En varmasti mikään tanssilattian mukavin kaveri.

Ansver Pariisissa b-boy-ringissä.
Ansver Pariisissa b-boy-ringissä.

Sä olet myös kuvataiteilija ja graafinen suunnittelija, ja olet suunnitellut logoja monille suomalaisille brändeille sekä artisteille. Oletko itseoppinut vai opiskellut alaa?

Mulla on pitkä taidetausta, josta päädyin tilausten kautta graafiseen suunnitteluun ja siitä markkinoinnin pariin. Tästä on kiittäminen räppäreitä. Olin noteerattu kuvataiteilijana, ja ihmiset alkoivat tilaamaan levynkansia. Opettelin käyttämään Photaria ja yhtäkkiä teinkin jo täyspäiväisesti suunnittelua. Jokainen on alussa aloittelija, mutta tekemällä voi oppia mitä vaan – rohkea yrittäminen on tärkeintä. Olen ollut onnekas, että olen päässyt tekemään yhteistyötä useiden isojen toimijoiden kanssa. Mainittavimpia näistä ovat Adidas, Redbull, Blockfest, Monsp, Levi’s, 3rd Rail Music, Sony, Emi ja Universal Music.

Julkistatte seuraavaksi Saint Simon Champagnen. Miten tällainen tuote sai alkunsa? Miksi juuri samppanja?

Vahingossa, niin kuin parhaat jutut yleensä. Oltiin ajamassa Pariisista Saksaan ProWein-alkoholimessuille ja poikettiin tutulla samppanjatilalla matkalla. Huomattiin, että samppanjat ovat menneet yleisesti kaupallisemmiksi ja brändit muovisemmiksi, joten haluttiin tuoda takaisin sitä alkuperäistä käsintehdyn fiilistä. Tuotteemme maussa ollaan lähempänä sitä, mitä samppanja oli 1800-luvun alkupuolella.

Suomessa on viime vuosina haipattu paljon paikallista pienpanimotoimintaa ja alkoholibisnestä. Näetkö itsesi ja Le Purpin osana näitä markkinoita vai oletteko te lähtökohtaisesti kansainvälinen brändi?

On ollut mukava seurata, että hommat ovat kehittyneet ja uudet tekijät hakeneet kansainvälistymistä vauhdilla. Samalla olen ihmetellyt, että vanhat eivät saa auki uusia markkinoita edes miljoonien budjeteilla. Toivotaan nyt, että päästään vuoden 2017 Alkon valikoimaan. Meillä on kuitenkin kymmeniä tuhansia faneja Suomessa. Pari kertaa ollaan tarjottu itseämme Alkolle, mutta ei sinne ilmeisesti niin vaan kävellä.

Le Purp on tullut vastaan monissa musiikkivideoissa ja viihdetapahtumissa. Onko tämä ollut ihan tietoinen liiketoimintapeliliike? Tullaanko teitä näkemään vielä maailmantähtien videoilla ja suurissa kansainvälisissä tapahtumissa?

Suurena musiikkivideoiden ystävänä tuntuu luonnolliselta olla tuotteellamme mukana videoissa. Euroopassa teemme semi-aktiivisesti yhteistyötä eri artistien kanssa ja saamme olla kiitollisia, että niin moni artisti on tarjonnut apuaan ja tykännyt tuotteesta. Lähitulevaisuudessa uskaltaisin luvata Jenkeissäkin isoja artistiyhteistöitä – meren takaa on tullut jo yhteydenottoja isoiltakin nimiltä. Ollaan kuitenkin pitäydytty, kunnes jakelu on riittävällä tasolla pelin avaukseen.

 

Teksti: Jussi ”Majuri” Karvonen