Olivatko Paperi T:n kyyneleet aitoja – räppärit sissimarkkinoinnin ytimessä

Kolme viikkoa sitten Paperi T julkaisi Instagramissa kuvan itsestään kyynelehtimässä metsässä. Monien ensireaktio oli varmasti se, mitä haettiinkin: näyttökaappauksen ottaminen ja sen jakaminen WhatsApin ryhmächatteihin.

Suuren yleisön valtavasta ihailusta otsansa kurtistaneet räppipäät kerkesivät jo somessa ja omissa ryhmissään paheksua ”tekotaiteilijan metsässä poraamista”. Seuraavaksi Paperi T:n runokirjan julkaissut Kustannusosakeyhtiö Kosmos latasi post-alfaa mainostavan videon YouTubeen. Siinä artisti raahaa katuporan metsään ja porailee mättäitä.

Shakkimatti.

Sissimarkkinointi eli ambient-markkinointi tarkoittaa epätyypillisiä ja yllättäviä markkinoinnin keinoja, jotka ovat toteutettavissa suhteellisen pienin panoksin. Sissimainonta on usein luovaa ja mielikuvituksekasta – sen idea on herättää kuluttajan mielenkiinto siten, ettei tämä edes tajua katsovansa mainosta. Suomiräpissä se ei ole mikään uusi juttu.

Julma-Henri aiheutti kohua jo vuonna 2007 ennen ylistetyn Al-Qaida Finland -levynsä julkaisua levittämällä ympäriinsä tarroja, joissa luki päivämäärä ja albumin nimi (Spotifyssa albumin nimi onkin sensuroitu).

Julma H:ksi nimensä vaihtaneen riimittelijän uusin tempaus on 28.10. julkaistava KUKA MUU MUKA 2 -nimeä kantava single. Julkaisun toisella puolella on jo suoratoistopalveluissa julkaistu tanskalaisen Pede B:n kappale To-Komma-Nul.

KUKA MUU MUKA 2:n kansitaiteessa näkyvän mölyapinalauman voi bongata myös kesällä julkaistulta Nikke Ankaran Pahoi poikii -musiikkivideolta Julma H:n paidasta.

Julma H naljailee Pahoi poikii -versessään selvästi Cheekin suuntaan, ja hänen Instagramistaan löytyy kuva Cheekistä poseeraamassa poliisien kanssa. Siinä Jaren paitaan on muokattu Julma H-logo.

Julma H:n tempaukset herättävät kysymyksiä ja keräävät huomiota, mutta myös epäilyjä koko jutun onnistumisesta. Yksipuolinen dissailu aiheuttaa väkisinkin vaikutelman toisen nimellä ratsastamisesta. Julma H:n ”Kun kadut kysyy, edelleen ykkönen”-laini Pahoi poikii -kappaleella tuntuu melko pohjattomalta heitolta. Viime vuonna julkaistu soololevy kun ei ole kerännyt sen enempää soittoja suoratoistopalveluissa kuin esimerkiksi samoihin aikoihin julkaistu Tuomion & Koneen Rokkaa-pitkäsoitto.

Tuleeko KUKA MUU MUKA 2 olemaan onnistunut parodia, ironista hassuttelua vai jotain ihan muuta? Vastauksen tähän saamme 28. päivä.

Joka tapauksessa huomio on onnistuneesti herätetty.

 

Teksti: Ossi Haapanen