Majuri tietää: Valintojen maailma

Kuva: Pekka Keränen

Osa 5: Kuinka pärjätä (tai jättää pärjäämättä) musabisneksessä

No niin, hyvät naiset ja herrat, karvaiset lapset, fuckboyt ja thotit, olemme saapuneet Valintojen maailma -artikkelisarjan viidenteen ja viimeiseen osaan.

Kun sain aikoinaan kunnian aloittaa tällaisen kolumnisarjan FUM.fi-saitilla, en ihan osannut arvata, millainen tästä matkasta lopulta tulisi. Mä halusin vaan päästä kirjottaan nuorille, aloitteleville artisteille mun näkemyksistä sellaisista pääpointeista, joissa valintojen maailma – ja valintojen vaikutus – mun mielestä painaa kaikista eniten. Tahdoin soveltaa oppimaani ja näkemääni.

Toivottavasti ajatuksistani on ollut apua, ja toivottavasti nää mun esiin nostamat pointit ja mun näkemykset niistä herättää keskustelua, ja jengi löytäis niistä erilaisia juttuja omikseen. Joten ei kun kuolemattomin kapteeni James T. Kirkin sanoin: Second star to the right, and straight on till morning!

9. Rahoitus

Monesti nuorten ja aloittelevien artistien lautasella on isoimpana murheena rahan puute. Perseaukisuus näyttäytyy esteenä päästä tekemään sitä omaa juttua ja saada sitä ihmisten silmiin ja korviin. Nykypäivänä sosiaalinen ja digitaalinen media on helpottanut markkinointia, mainontaa ja jakelua todella paljon. Merchandisea ja musiikkia saa myytäväksi BandPagen ja Bandcampin kaltaisiin palveluihin nettiin, ja Patreonin, Indiegogon, Kickstarterin ja GoFundMe:n kaltaiset palvelut tarjoavat crowdfunding-vaihtoehtoja. Studioaika, levytykset ja musiikkivideot eivät kuitenkaan vieläkään ole ilmaisia. Mitä siis tehdä, kun ilmaispalvelut eivät riitä?

Aloittelevan muusikon kannattaa heti hommien käynnistyessä aina perustaa oma yritys, vaikkapa toiminimen muodossa, ja hakea starttirahaa. Oma yritys omissa nimissä ei ainoastaan tuo uskottavuutta ja helpota keikkojen ja toimeksiantojen laskutusta itse, se mahdollistaa myös starttirahan ja erilaiset yrityslainat. Starttirahan myöntää oma TE-keskuksesi ja sitä saadakses sun täytyy olla työtön työnhakija tai palkkatyöstä, opiskelusta tai kotityöstä yrittäjäksi siirtyvä henkilö. Tuki saadaan yleensä aluksi puoleksi vuodeksi ja sen edellytyksiä ovat mm. päätoiminen yrittäjyys, riittävät valmiudet aiottuun yritystoimintaan, mahdollisuudet jatkuvaan kannattavaan toimintaan ja tarpeellisuus toimeentulon kannalta. Yritystoiminnan aloitus on mahdollista vasta sen jälkeen, kun tuki on myönnetty.

Kun olet perustanut oman yrityksen, oma kirjanpito, laskutus ja kilometrikorvaus- sekä päivärahalistauksien tekeminen onnistuu monillakin eri palveluilla netissä ilmaiseksi ihan itse. Oma yritys mahdollistaa myös sen, että pystyt saamaan musiikkiasi ilman välikäsiä eri lataus- ja suoratoistopalveluihin, ja soitoista ja latauksista kertyvät tulot päätyvät itsellesi.

Rahan hankkimisesta

Rahan puutteeseen auttaa myös erilaiset sponsorointidiilit. Aloittelevalla artistilla ei tietenkään ole rajattomia mahdollisuuksia tähän, mutta monet paikalliset pienyritykset voivat hyvinkin lähteä mukaan sponsoroimaan esimerkiksi musiikkivideota tai keikkakiertuetta pienellä summalla näkyvyyttä vastaan.

Alalla näkee paljon nettikasino-, vedonlyönti-, alkoholi- ja tupakkamainontaa, mutta niiden ollessa nykypäivänä usein laitonta tai ainakin hyvin kyseenalaista mainontaa, suosittelen lähestymään muita urbaanin kulttuurin ja viihteen aloilla toimivia yrityksiä ensiksi. Ikinä ei tiedä, millainen yritys tai brändi kokee sopivansa sun touhuihin mukaan ja millaisella summalla.

Yksi yllättävän vähälle huomiolle jäänyt varainkeräyksen muoto tällä alalla on erilaiset tuki- ja apurahat. Suomessa on todella paljon erilaisia järjestöjä, säätiöitä, yrityksiä, yksityisiä sijoittajia sekä valtion elimiä, jotka tarjoavat erilaisia tuki- ja apurahoja sekä stipendejä ja pienrahoitusta yrityksille sekä yksityishenkilöille musiikin, taiteen ja viihteen aloilla. Näitä ei usein kuule rap-artistien, hiphop-tuottajien, tai genren indie-studioiden ja -lafkojen hakevan, joten päätin kerätä tähän alle listan eri sivustoista, joista voit löytää lisää tietoa aiheesta:

knight-rider
Valitettavasti The Foundation for Law and Government (FLAG) ei ole listassa.

10. Fanit

Me kaikki fanitetaan jotain. Useimmiten se musa, mitä me fanitetaan eniten, on se minkä kanssa me ollaan kasvettu ja mitä me ollaan kuunneltu, kun me ollaan muodostettu meidän omaa identiteettiä. Sen vuoks näissä musahommissa ne suurimmat fanit on yleensä aika nuoria. Sen vuoks me vanhat käet pumpataan eniten sitä räppiä, mikä soi sillon kun me oltiin siinä iässä, millon me alettiin ekoja kertoja hiffaan, että ketä me ollaan ihmisinä. Ja se on aika iso juttu.

Sun fanit on tän koko touhun ytimessä. Sun fanit mahdollistaa tän koko homman sulle ostamalla sun musaas, lippuja sun keikoille ja sun oheistuotteita. Sun fanit jakaa sun julkasuja netissä, joten fanien laiminlyönti ja itsestäänselvyytenä ottaminen on isoin virhe mitä voit tehdä. Se hetki, kun sä rupeet ajatteleen, että sä oot jotenkin parempaa väkee kun sun fanis ja että sun faneilla ei oo väliä, on se hetki, milloin sä tapat sun uras.

Joten keskity ja panosta sun faneihin. Vastaa niiden lähettämiin viesteihin, ota keikan jälkeen jokaisen sitä haluavan kanssa kuva ja anna jokaiselle se nimmari, joka sitä pyytää. Tuolla voi jotkut nuoret tuntea aika vahvasti sun musaa kohtaan, ja se voi olla jotain mitä ne kantaa mukanaan tuolla erilaisissa nuoruuden myllerryksissä. Sun musas voi olla se mikä auttaa jotain nuorta ymmärtämään, että hän ei ole yksin jonkun asian kanssa, ja sun musas voi auttaa sitä rauhottuun. Sun musas voi auttaa unohtamaan joitain juttuja tai auttaa vaan pitään hauskaa, hymyilemään ja bailaamaan. Sun musas voi ruokkia jonkun itsetuntoa, tai sä voit auttaa jotain ihmistä muodostamaan sanoiksi jotain, joka on sille itselle vaikeeta. Ihmiset voi projisoida itseään sun musasi keskelle ja tällä tavalla käsitellä asioita. Sä voit edustaa musiikillas jonkun ihmisen unelmia.

Jokaisen ihmisen suhde siihen musiikkiin mistä tykkää on erilainen, mutta se kokemus siitä ”omasta” musasta voi olla hyvinkin vahva, ja sä voit artistina merkitä jollekin ihmiselle todella paljon. Tässä mielessä musiikkia kannattaa ajatella myös tietynlaisena asiakaspalveluammattina: sä teet jotain, joka voi tehdä jonkun ihmisen elämästä helpompaa ja hauskempaa. Ja sen yhteyden vuokshan tätä tehdään.

Kunnioita sun fanies uskoo suhun tekemällä sun hommas täysillä ja niin hyvin kun sä osaat. Ja muista: tässä ei ole kyse siitä, että itte päästäisiin oleen ”jotain” ja saataisiin sitä mainetta ja mammonaa tai päästäis oleen jotain paskantärkeitä staroja. Se sellanen voidaan ottaa sulta pois silmänräpäyksessä. Tässä on kyse heistä. Noista ihmisistä tuolla. It’s all about them.

On tässä ny tietty vähän kyse siitä selkäänpääsemisestäkin, mutta kyllä sä mun pointin ymmärrät.
On tässä ny tietty vähän kyse siitä selkäänpääsemisestäkin, mutta kyllä sä mun pointin ymmärrät.

Teksti: Jussi ”Majuri” Karvonen