Majuri tietää: Valintojen maailma

Kuva: Pekka Keränen

Osa 4: Kuinka pärjätä (tai jättää pärjäämättä) musabisneksessä

Noniin. Majurin iltapäiväkäskyssä on edetty jo neljänteen osaan. Tässä osassa mä pureudun tarkemmin hyvän flow’n käsitteeseen sekä artistin merchandiseen. Eli jälleen asioita, joissa valinnat merkitsevät. Eteenpäin, sano mummo lumessa!

7. Flow

Mä oon elämäni aikana törmänny vaikka minkälaisiin oksennuksiin, mitä jengi haippaa ”hyväksi flowksi”, ja onkin tullut erittäin selväksi, että ihmisten käsityksissä on paljon korjattavaa.

Useinkaan räppärit eivät tule miettineeksi biisejään kuuntelukokemuksena. Ja he kuuroutuvat omalle ulosannilleen. Flow on kuitenkin räppäreiden tärkein ”työkalu”, ja tekniset perushommat, kuten tahtiin räppääminen, voidaankin rinnastaa esimerkiksi kitaralla eri sointujen, otteiden ja skaalojen handlaamiseen.

Yksinkertaisimmillaan yksi ”laini” tai ”bar” rap-musiikissa koostuu neljästä tahdista, joihin sun täytyy sun räppiesi tahdituksella ja tavutuksella ”osua”. Se on pitkälti sun itsesi päätettävissä, että miten sen teet, kunhan teet. Voit jakaa esimerkiksi sanojesi tavut neljällä, kahdeksalla, vai kuudellatoista tahdilla lainin sisällä, tehdä riimipareja barin sisälle tai vain loppuihin jne, mutta jos artikulaatio ja kielioppi kusee niin pahasti, että susta ei saada selvää eikä sua ymmärretä, kyseessä ei ole hyvä flow.

Nyrkkisääntönä on hyvä pitää, että kuuntelija ymmärtäisi kertakuulemalla mitä sä sanot ja pystyisi esimerkiksi kirjoittamaan sen ylös. Kuitenkin se, miten räppäri toivoo tekstiensä tulevan tulkituiksi ja miten kuuntelija ne lopulta tulkitsee, on osa homman taiteellista, runoudellista ja abstraktia vapautta. Siihen on muotoja ja malleja niin paljon kuin on tekijöitä ja kuuntelijoitakin. Ja hyvä niin.

Kuunteluta tuotoksiasi muillakin kuin äidilläsi ja parhaalla kaverillasi, niin alat saamaan jo huomattavasti terävämpää palautetta, joka auttaa sua kehittyyn. Flow on selkeän artikulaation, kieliopin ja tahtiin tavutuksen lisäksi myös prosodisten ominaisuuksiensa summa, eli sanojen painon ja ajoituksen, sanan osien pituuden, äänen sävyn, äänen korkeuden, sävelkulun ja intonaation eli äänenkorkeuden vaihtelun avulla tapahtuvaa kommunikoinnin tehostamista tai merkityksen täydentämistä.

Suomen kielessä voitaisiin analysoida olevan äänteiden keston muodostama merkitysero (esimerkiksi sanoissa sata, sataa), jolloin hyvä flow ei myöskään sisällä oikoreittejä sanojen keinotekoisten lyhentämisien tai pidentämisien muodossa, koska se leikkaa heti sanojen merkityksistä.

Hyvää flow’ta voitaisiin pitää myös instrumenttina itsessään. Se muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden biisin biitin eli taustan kanssa, ikään kuin palapelin palana. Rakenna värssysi räpit patterneihin, kaavoihin, jotka rikkovat säkeistön rakennetta, mutta toistuvat jäsennellysti. Esimerkiksi 16 tahdin säkeistön pystyy jakamaan kahteen kahdeksan tahdin tai neljään neljän tahdin patterniin, joissa sama flow toistuu. Kun patternien vaihtuessa myös flow vaihtuu, biisin kuuntelukokemus pysyy mielenkiintoisena ja kuuntelija mukana biisissä.

Kun kuuntelet ammattilaissäveltäjien taustoja, usein samanlaista vaihtelua kuulee nyansseissa biitin layereissa ja elementeissä biisin edetessä, ja mielestäni hyvään flow’hun kuuluu näihin vaihteluihin luontevasti reagointi. Pyri siis siihen, että vokaalisi kietoutuvat biitin kanssa yhteen, ja että ne muodostavat kokonaisuuden, josta heti ”puuttuu” jotain, kun vokaalit otetaan pois. Ratsasta biitillä ja anna räppiesi elää biitin päällä, soljua, eli flowata. Mitä luonnollisemmalta ja vaivattomammalta lopputulos kuulostaa, sitä parempi. Usein todella tekniset räpit, pelkän teknisyyden show offaamisen vuoksi tehtynä, ottaa pahasti kuuntelijalla korvaan. Samoin räpit, joihin ei ole laitettu efforttia ollenkaan, kuulostavat niin artistia kuin kuuntelijaakin aliarvioivalta, eivätkä siksi viehätä.

Seija flowas taksin takapenkin täyteen kiellosta huolimatta, koska Seija don't give a shit.
Seija flowas taksin takapenkin täyteen kiellosta huolimatta, koska Seija don’t give a shit.

8. Merchandise

Jokaisella itseään kunnioittavalla rap-artistilla pitäisi mielestäni olla oheistuotteet eli merchandise kunnossa. Kun oheistuotteet peilaavat hyvin artistin imagoa ja visuaalista ilmettä, ne osallistuvat tärkeänä osana artistin kokonaisvaltaisen brändin rakentamiseen.

Nykyajan digitaalisessa maailmassa, missä ei enää fyysisiä levyjä tai levynkansitaidetta näy, onnistunut oheistuotteistaminen voi olla fanin ainoa fyysinen kosketus artistin brändiin. Oheistuotteet ovatkin usein keikkojen lisäksi artistille ne varmimmat tulonlähteet. Vaikka keikat tuottaisivatkin tarpeeksi, ikinä ei kannata missään bisneksessä nojautua vain yhteen revenue streamiin. Mieti siis oheistuotteesi tarkkaan.

Useimmiten aloittelevalla artistilla ei ole varaa kustannustehokkuussyistä lähteä kehittämään oheistuotteitaan juuri erilaisia paitoja ja päähineitä pidemmälle, mutta aina ei tarvitsekaan. Jos artistin brändi on vahva ja jos jotkut biisit ovat saaneet jo tuulta alleen, usein pelkillä artistin biiseihin tai adlibeihin perustuvilla slogan-paidoilla, printti- ja brodeerausvaatekappaleilla, logotuotteilla, joissa vaikkapa hieman apinoidaan jotain globaalia brändiä, ja muilla meemeihin verrattavissa olevilla oivalluksilla, voidaan edullisesti pärjätä pitkälle.

Artistin ja artistin brändin kasvaessa muodostuu tärkeäksi peilata niitä laadukkaasti, ammattimaisesti ja vahvasti myös oheistuotteisiin. Ja esimerkiksi käyttövaatteita oheistuotteina kannattaa alkaa miettiä ihan oikeina vaatemallistoina. Pelkästä halvasta ja heikkolaatuisesta ”fanikrääsästä” on hyvä pyrkiä nopeasti seuraavalle tasolle ennen kuin ne heikentävät jo ihan artistinkin arvoa. Myös erilaisten brändiyhteistyökuvioiden synnyttämiä tuotteita voidaan pitää artistin merchandisena. Oheistuotteet tuovat faneja ja artistia lähemmäksi toisiaan. Onnistuessaan tuotteet voivat lähteä hyvinkin ”viraaleiksi” ilmiöiksi ja täten tuoda huomiota artistille, joten niihin kannattaa panostaa.

Esimerkiksi Sini Sabotagen ”Fuck it”-mallisto myy kuin häkä.

Teksti: Jussi ”Majuri” Karvonen