Miksi junttidisko jännittää tirehtööriräpin patriarkkaa?

Toissa viikolla Rähinä Recordsin riveistä ja Fintelligensistä tuttu pitkän linjan räppivaikuttaja Iso H moitti MTV 3:n jutussa räppäreitä ”diskohumpalla” ratsastamista.

Rähinän tuotantopuolellakin hääräilleen Henrik Rosenbergin mielestä ”junttidiskoa” tekemällä yritetään saada helppoa vilskettä keikkarintamalle sen sijaan, että tähdättäisiin pitkiin ja kehittyviin uriin. Myös toinen skenevaikuttaja Petos riimitteli kesällä julkaistun Testamentti-pitkäsoittonsa Asian Ytimessä -kappaleella seuraavasti: ”Ympyrä sulkeutuu ja jengi kuulostaa taas Raptorilta”. Tulkitsen näiden heittojen olevan osoitettu useasti platinaa myyneen Teflon Brothersin suuntaan.

Näin ysärillä syntyneenä suomiräpin kanssa kasvaneena eteläpohjalaisena junttina syytökset ”diskohumpalla ratsastamisesta” särähtävät pahasti korvaan. Tarkastelin Pohjanmaan amiskulttuuria teinivuosina sisältäpäin, ja kenwoodeista pauhaavan bassojytän lisäksi musiikillisesti kulttuuria yhdistävä tekijä oli juurikin Rähinän tallin poikien läträysrallit. Enkä ihmettele suosiota, sillä olihan se kiva silittää se Jack and Jones -kauluspaita ja mennä Seinäjoen kahdesta yökerhoista siihen kunnon mestaan vetään. Siinä sitten mogausmehua tipullessa saivat kuulla rotkot ja kotkat kunniansa, mutta onhan se niin että pojat on poikii. Aamulla muistikuvissa laulaen huudettu ”mä tarjoon” saikin toteamaan, ettei mennytkään niinku elokuvis.

Iso H toivoo näkevänsä pitkiä ja tasaisesti kehittyviä uria, joten jos tällä vihjaillaan Teflonien suuntaan, niin herää väkisinkin kysymys, onko Iso H yhtään perillä kollegoidensa urakehityksestä, diskografiasta tai suomiräpistä ylipäätään? Heikki Kuulan ja Pyhimyksen diskografiat ovat viimeisten kymmenen vuoden ajata lyyrisesti ja tuotannollisesti monipuolisia, ja herrojen vaikutus suomiräppiin tällä vuosikymmenellä on kiistaton.

Vuonna 2016 valtavirtaräpin monipuolisuus ja uudet suuntaukset eivät varmasti ole jääneet keneltäkään huomaamatta, joten miksi diskoelementit ovat tässä jatkuvasti kehittyvässä sekamelskassa Iso H:lle niin punainen vaate? En toki ole kokenut 2000-luvun alkua samalla tavalla kun vanhemmat räppipäät, mutta nyt kun MC Taakibörsta myi Tavastian ennätysajassa loppuun, uskallan väittää, että pesäero Raptoriin olisi tapahtunut myös ilman Fintelligensiä.

Ärsyttääkö Rähinän jäärää juurikin räpin monipuolistuminen siksi, että se väistämättäkin tulee vaikuttamaan Rähinän jalansijaan skenessä? Samalla kaavalla tuotettua lyyrisesti sisällötöntä ryyppäysräppiä julkaistaan kuitenkin paljon enemmän kuin diskohumppaa. Iso H:n asemassa olisin enemmän huolissani neljääkymppiä lähestyvän susijengin tulevaisuudesta landeseduloiden vetonauloina kuin mistä soundimaailmasta räppiä leivotaan.

Teksti: Ossi Haapanen