Slush Musicin Tuomas Rio: Tapahtumatuotannossa ei saa uriutua noudattamaan vanhoja kaavoja

Tuomas Rio Kuva: Oskari Sarjakoski

Sun Effectsin nettisivujen ensimmäinen lupaus on tietää mitä tarvitsen. Slushin suosiosta päätellen lupauksella saattaa hyvinkin olla kaikupohjaa – Sun Effects vastasi nimittäin tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyn Slush Musicin teknisestä ja visuaalisesta toteutuksesta. Päävastuussa kokonaisuudesta olivat luova tuottaja Tuomas Rio ja pääsuunnittelija Matti Jykylä.

Slush Music oli tänä vuonna eriytetty ensimmäistä kertaa omaksi tapahtumakseen, ja Rion mukaan se ”lähti liikkeelle aika nollasta sataan”.

– Projekti sai alkunsa elokuussa, mikä jätti meille kolme kuukautta aikaa valmistella ja toteuttaa koko tapahtuma. Aikaa ei siis ollut mitenkään hirveän paljon tämän kokoluokan proggikseen, mutta onnistuttiin kyllä ylittämään omat odotukset ja saatiin laadukas sisältö sekä kovan luokan puhujat messiin.

Rio kertoo Slushin Nicolas Dolencin ja Atte Hujasen hautoneen jo pidempään ajatusta musiikkiin painottuvasta Slush-oheistapahtumasta. Ajatus kulminoitui tänä kesänä siihen, että he päättivät lähteä koettamaan kepillä jäätä, olisiko sellaiselle globaalia kysyntää.

– Olemme kaikki kiertäneet eri puolilla maailmaa näissä musakonferensseissa, ja näytti vahvasti siltä, että ala tarvitsee nyt jotakin uutta tällä saralla. Slush ei tunnetusti pelkää rikkoa raja-aitoja, eli mitä vain voi tapahtua jatkossakin.

Slush Music Kuva: Samir Abya
Slush Music Kuva: Samir Abya

Rio näkee, että musiikkialaan painottuvalle tapahtumalle oli juuri nyt selkeä tilaus. Hän uskoo, että Slush Music tulee muodostumaan suunnannäyttäjäksi uudenlaiselle konferenssille. Start up – ja musiikkimaailma eivät välttämättä ole ensimmäisiä ajatuksissa kättä lyöviä liittolaisia, ja sitä Rio kertoo miettineensä itsekin.

– Kun asiaa hetken pohti, tajusin, että nykyaikana jokainen pieni artisti tai bändi on yrittäjä, nimittäin startup-yrittäjä. Miksei musiikki tai bändi voisi olla yhtä lailla se tuote, mitä yritetään myydä, ja hakea sille rahoitusta. Nyt vasta aletaan tajuta, että on mahdollista päästä eteenpäin ilman niitä isoja levy-yhtiöitä ja siinä samalla on mahdollista säilyttää kontrolli ja taiteellinen visio omasta tekemisestä itsellä.

Rion mukaan yrittäjät tarvitsevat toisiaan, koska kukaan ei voi tehdä kaikkia asioita itse. Verkostot ja palveluntarjoajat ovat tässä avainasemassa, koska tarvittaessa on mahdollista ostaa se osaaminen tai palvelu, joka itseltä uupuu.

– Mun mielestä se, mitä tarvitaan eniten on artistien ja bändien tukemista ja auttamista tällä uudella polulla. Näytetään tietä ja rohkaistaan yrittäjyyteen ja kovaan tekemiseen. Sellanen haippi mitä Slushissa on havaittavissa on ehkä ihan tervetullutta mille vaan sektorille, jossa yrittäjyyteen tarvitaan buustia.

Rio pitää selvänä, että myös esitetty musiikki kuuluu Slush Musicin kaltaiseen verkostoitumistapahtumaan, vaikka hakeekin vielä muotoaan.

View esimerkiksi lähti tytäryhtiömme Shaderin kanssa rohkeasti toteuttamaan uudenlaista virtuaalisen pelimoottorin päälle rakennettua musiikkivideota. Orangen musiikin ja kulttuurin Vice President Laurence Le Ny oli ollut näkemästään niin vaikuttunut, että oli seuraavan päivän puheessaan Messukeskuksessa haipannut tätä virtuaalikokemusta. Eli mitä vaan voi tapahtua kun oikeat sepät ovat samalla areenalla!

Kuva: Samir Abya
Kuva: Samir Abya

Tähän asti merkittävimmän kotimaisen musiikkikonferenssin viittaa on pitänyt harteillaan tamperelainen Musiikki & Media. Aikooko Slush Music sen tontille?

– Henkilökohtaisesti näen, että Musiikki & Media -tapahtumalle on oma paikkansa ja tilauksensa, eikä Slush Music kilpaile millään tavalla sen kanssa. En itse asiassa ymmärrä miksi niitä edes verrataan ja koetetaan laittaa samalle viivalle. Suomalaisen musiikkiteollisuuden on mielestäni hyvä kokoontua vuosittain keskustelemaan alaa koskevista kysymyksistä sekä juhlimaan vuoden tai vuosien aikana syntyneitä menestystarinoita.

– Mielestäni jokaisen tapahtuman pitäisi kuitenkin aina koettaa uusiutua ja tehdä kaikkensa ollakseen asiakkaiden silmissä se kiinnostavin ja myyvin. Tähtäimen pitää aina olla korkealla, ei voi uriutua tekemään asioita aina samalla kaavalla. Tällaisessa tilanteessa muut alan toimijat voivat auttaa näkemään myös oman tekemisen eri valossa ja saada miettimään mitä voisi tehdä paremmin seuraavalla kerralla.

 

Teksti: Jussi ”Majuri” Karvonen